Matura 2014. Biologia poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZ]

Robert OrzechowskiZaktualizowano 
Matura 2014. Biologia poziom rozszerzony cke
12 maja o godz. 9.00, w całej Polsce została przeprowadzona matura 2014 z biologii na poziomie rozszerzonym. Poniżej opublikujemy arkusze egzaminacyjne i odpowiedzi.

Matura 2014. Biologia poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]

Matura 2014 [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Matura 2014. Biologia poziom rozszerzony - ODPOWIEDZI

ZADANIE 1.
a) B. Skurcz komórek mięśniowych.
b) parathormon

ZADANIE 2.
1. Połączenie ze sobą dwóch lub więcej łańcuchów polipeptydowych o ukształtowanej już strukturze trójwymiarowej. 4
2. Łączenie aminokwasów w łańcuch polipeptydowy. 1
3. Zwijanie się łańcucha polipeptydowego w strukturę trójwymiarową, często stabilizowaną przez mostki dwusiarczkowe. 3
4. Zwijanie łańcucha polipeptydowego w helisę lub harmonijkę. 2

ZADANIE 3.
1. Rybosom składa się z dwóch podjednostek otoczonych jedną błoną plazmatyczną. FAŁSZ
2. W większości komórek eukariotycznych występują dwa rodzaje rybosomów, które różnią się wielkością i wartością stałej sedymentacji. PRAWDA
3. Rybosomy uczestniczące w syntezie białka, z którego w komórce będą wytwarzane glikoproteiny, przyłączone są do zewnętrznej powierzchni błon aparatu Golgiego. FAŁSZ

ZADANIE 4.
Na siateczce śródplazmatycznej odbywa się biosynteza hormonów peptydowych, produkowanych przez komórki trzustki.

ZADANIE 5.
A. Budują organelle ruchu: wici i rzęski.
E. Umożliwiają segregację chromosomów w trakcie podziału jądra komórkowego.

ZADANIE 6.
a) D, E, C, A, B
b) C

ZADANIE 7.
a) W cyklu życiowym przedstawionym na schemacie dominuje diplofaza. Organizm dojrzały płciowo jest diploidalny, a stadium haploidalne stanowią tylko gamety.
b) Mejoza umożliwia rozmnażanie płciowe organizmu, poprzez wytwarzanie gamet.

ZADANIE 8.
a) Większą ilość skrobi będzie można wykryć w liściach rośliny z grupy 1. Została ona umieszczona na świetle z dostępem do CO2 na 2 dni, co umożliwiło przeprowadzenie fotosyntezy, której rezultatem jest synteza glukozy.
b) Rośliny zostały umieszczone na kilka dni bez dostępu światła, aby mogły zużyć całą posiadaną glukozę i zasymilować dostępny dwutlenek węgla w fazie ciemnej fotosyntezy.

ZADANIE 9.
Jest to siarkowodór. Zielone bakterie przystosowały się do jego pobierania, ponieważ żyją bez tlenu. Odwodorowanie wody prowadziłoby do powstania tlenu, który jest zabójczy dla tych bakterii.

ZADANIE 10.
Spadek współczynnika WO u badanego owada spadł był spowodowany tym, iż jego larwy nie pobierając pokarmu, rozpoczęły korzystanie z materiałów zapasowych w postaci białek i tłuszczów.

ZADANIE 11.
1. Związane z funkcjonowaniem układu krwionośnego: np. E. szybsze tętno. Zapewnia sprawniejsze dostarczanie tlenu do tkanek organizmu, chroniąc je przed niedotlenieniem.
2. Związane z funkcjonowaniem układu oddechowego: np. D. większa pojemność płuc. Dzięki niej możliwe jest pobieranie większych ilości tlenu i dostarczanie ich do tkanek, które muszą mieć zapewniony dostateczny dopływ tlenu.

ZADANIE 12.
np.
1. A. Dochodzi do zawiązania inhibitora z kofaktorem innym niż koenzym, który jest niezbędny do pełnienia funkcji katalitycznej przez enzym, co hamuje jego pracę.
2. C. Zawiązanie się inhibitora w miejscu innym niż centrum aktywne, uniemożliwia przyłączenie się do tego miejsca koenzymu, który jest niezbędny do funkcjonowania enzymu. W ten sposób inhibitor hamuje allosterycznie enzym.

ZADANIE 13.
a) Najbardziej wyczulony na substancje gorzkie jest zmysł smaku.
b) Wykrywanie substancji gorzkich chroni przed możliwym spożyciem trujących substancji, zwykle posiadających gorzki smak.

ZADANIE 14.
1. Intensywne pocenie się podczas wysiłku fizycznego skutkuje zwiększeniem ilości ADH uwalnianego do krwi z przysadki. PRAWDA
2. ADH zwiększa przepuszczalność kanalików zbiorczych dla wody, dzięki czemu chroni organizm przed jej utratą. PRAWDA
3. Wzrost wydzielania ADH następuje wtedy, gdy zwiększa się zawartość wody w organizmie. FAŁSZ

ZADANIE 15.
Różnica: W sygnalizacji nerwowej cząsteczka sygnałowa działa bezpośrednio na komórkę docelową, a w sygnalizacji hormonalnej musi być transportowana przez krew.
Podobieństwo: Zarówno w sygnalizacji nerwowej jak i hormonalnej biorą udział cząsteczki sygnałowe.

ZADANIE 16.
np.
1. struna grzbietowa
2. cewka nerwowa
3. ogon

ZADANIE 17.
a) należące do owodniowców: 1, 4, 6, 7
b) stałocieplne: 4, 6

ZADANIE 18.
Duża zawartość mioglobiny w mięśniach ssaków wodnych powoduje dostarczanie dużej ilości tlenu do mięśni w trakcie pływania. Dzięki temu mogą długo przebywać pod wodą bez pobierania powietrza.

ZADANIE 20.
a) Do zakwitania tej odmiany pszenicy w środowisku naturalnym potrzebna jest wcześniejsza wernalizacja, a następnie hodowanie jej w warunkach długiego naświetlenia światłem dziennym.
b) W krajach tropikalnych blisko równika nie należy wprowadzać upraw tej odmiany pszenicy, ponieważ temperatura tam występująca będzie zbyt wysoka i nie możliwe będzie zachodzenie wernalizacji.

ZADANIE 21
Przenawożenie roślin roztworami nawozów o zbyt wysokim stężeniu może skutkować ich zwiędnięciem, ponieważ wystąpi wtedy zjawisko suszy fizjologicznej, co oznacza, że nie będzie ona mogła pobrać wody z podłoża.

ZADANIE 22.
np.
1. cienka skórka
2. tkanka wzmacniająca

ZADANIE 23.
a) Proces ten to odwrotna transkrypcja, podczas którego przepisywana jest informacja genetyczna z RNA na DNA. Dzięki temu wirus może wbudować swój kwas nukleinowy w materiał genetyczny gospodarza.
b) Za utrudnione rozpoznawanie tego wirusa przez układ odpornościowy odpowiada glikoproteina. Dzięki niej wirus HIV przyłącza się i atakuje komórki układu odpornościowego człowieka.

ZADANIE 24.
a) Coroczne powtarzanie szczepienia przeciw grypie jest konieczne, ponieważ wirusy mutują, a więc szczepienie przyjęte w jednym roku może nie chronić przed najnowszymi szczepami wirusa.
b) Duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do występowania epidemii, ponieważ sprawia, że nowe szczepy, powstałe w wyniku mutacji nie są hamowane przez szczepionki.

ZADANIE 25.
a) mRNA
b) Na rysunku przedstawiono proces ekspresji informacji genetycznej u organizmów prokariotycznych, ponieważ transkrypcja i translacja zachodzą jednocześnie.

ZADANIE 26.
Kodon: AUG
Aminokwas: metionina

ZADANIE 27.
a) różowe kolce: AAbb
zielone kolce: aaBB
b) A

ZADANIE 28.
a) Genotyp samca: XbY
Fenotyp samca: czarny
b) płeć męska
c) Nie pojawią się szylkretowe samce, ponieważ dostaną chromosom Xb od matki, która jest ruda.

ZADANIE 29.
a) dwa geny leżą na chromosomie najbliżej siebie: w, y
b) kolejność czterech badanych genów na chromosomie: m, v, w, y

ZADANIE 30.
A. W testach wykrywających obecność wirusów (np. HIV) i niektórych bakterii.
C. W diagnostyce chorób genetycznych, np. mukowiscydozy, choroby Huntingtona.

ZADANIE 31.
1. Do czasu wytworzenia warstwy ozonowej życie na Ziemi rozwijało się wyłącznie w środowisku wodnym. PRAWDA
2. Zwierzęta opanowały środowisko lądowe dopiero wtedy, gdy występowały już na nim rośliny nasienne dostarczające tlenu. PRAWDA
3. Pierwszymi zwierzętami, które opanowały środowisko lądowe, były ryby trzonopłetwe. FAŁSZ

ZADANIE 32.
antagonistyczny - pasożytnictwo - kleszcze i antylopy
nieantagonistyczny - symbioza - antylopa i pierwotniaki
antagonistyczny - konkurencja - antylopy i zebry

ZADANIE 33.
a) 1. producenci
3. destruenci
b) Organizmy te odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu tego ekosystemu, ponieważ dzięki nim cała energia zwarta w zawiązkach organicznych zostaje wykorzystana.

ZADANIE 34.
Argument "za": Nowa metoda uprawy ryżu daje większe plony, dzięki czemu można zaspokoić zwiększającą się populację.
Argument "przeciw": Konieczne jest stosowanie środków ochrony roślin, które mogą zachwiać równowagą w ekosystemie.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Matura 2014. Biologia poziom rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZ] - Przemyśl Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3