Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Czwartkowa uczta teatralna" na zamku w Przemyślu [FOTO]

Łukasz Solski
Łukasz Solski
"Czwartkowa uczta teatralna" to dwa spektakle na przemyskim zamku Kazimierzowskim, których integralną, bardzo ważną w wyrazie artystycznych "częścią składową" była muzyka.

Pierwsze przedstawienie zatytułowane "Saksofon" to scenicznie przysposobiona przez Grzegorza Walczaka (występuje również na scenie) opowieść na podstawie nagrodzonej Literacką Nagrodą Nike powieści Wiesława Myśliwskiego pt. "Traktat o łuskaniu fasoli".

Powieść ukazuje prostego człowieka, który w pełni świadomie przeżył PRL. Jego życie splata się z losami jego pokancerowanej ojczyzny. Spowiedź bohatera (w tej roli Mariusz Bonaszewski, który jest również współreżyserem), jego dialog z pamięcią muzycznie komentuje saksofon. Alina Mleczko - uważana za najlepszą polską saksofonistkę - dała popis swojej wirtuozerii, grając przemiennie na różnych jego odmianach. Saksofon ma walor symbolu. Saksofon - to mit, to wolność, to marzenie, które wydawało się nierealne, do którego dąży bohater powieści. Muzyka mało wówczas znanego saksofonu nieśmiało przenikała z Zachodu grube ściany zamkniętego "domu".

Drugie przedstawienie autorstwa Grzegorza Walczaka nosi tytuł "Obłoczni, czyli sen Chopina". Zamierzeniem autora sztuki jest ukazanie twórczości Chopina z odmiennej niż zwykle perspektywy. Rzecz oparta jest na faktach z życia Chopina i jego wieloletniego przyjaciela, Juliana Fontany - rówieśnika, osobistego powiernika, kopisty, wydawcy i popularyzatora dzieł Mistrza. Nowo odkryte listy Fontany wraz z niektórymi listami Chopina w ubiegłym roku wydała Magda Oliferko. Listy te rzucają nowe światło na pełną sprzeczności przyjaźń między dwoma kompozytorami, z których tylko jeden był wielki.

Dialogi między przyjaciółmi odbywają się w zaświatach, w przestrzeni pozaczasowej, po śmierci obu twórców. Narastający między nimi konflikt (ukrywany przez Fontanę za życia) staje się pretekstem dla zmagań muzycznych. Autentycznej korespondencji z czasów Chopina towarzyszy "polemika" koncertowa między klasycznym fortepianem (z oryginalną muzyką Chopina), a egzotycznymi instrumentami, wykonującymi etniczne parafrazy Marii Pomianowskiej. Przed problemem akceptacji wobec takiego eksperymentu staje nasz sceniczny Chopin... no i oczywiście publiczność.

W spektaklu biorą udział wybitni aktorzy polskiego teatru: Olgierd Łukaszewicz i Henryk Talar, którzy wspólnie z autorem sztuki nadali kształt całemu przedstawieniu.

Koncertowała znana na świecie multiinstrumentalistka - Maria Pomianowska, która w niezwykle oryginalny sposób, zgodnie z duchem etnicznym i instrumentarium różnych narodów, przetworzyła muzykę Chopina. Wraz z nią wystąpili muzycy: Gwidon Cybulski oraz pianistka filharmoniczna Ewa Beata Ossowska.

_________________________________________________________________________________________________________
Zobacz także: Targi Ślubne w Galerii Sanowa w Przemyślu

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto