Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dacia Duster 2024. Pierwsze dane techniczne, standardy wyposażenia, wersje napędowe

Pawel Piątek
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku.
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku.

Duster to prawdziwa historia sukcesu samochodu, który w swojej 13-letniej karierze zdobył ponad 40 nagród i został wyprodukowany w liczbie ponad 2,2 miliona egzemplarzy. Dzięki stale rosnącej sprzedaży Duster stał się w 2022 roku najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie na rynku samochodów osobowych we wszystkich segmentach łącznie. Z linii produkcyjnych zakładu Dacii w Pitesti w Rumunii zjeżdża codziennie niemal 1000 Dusterów, czyli mniej więcej jeden egzemplarz na minutę!

Nowy design

Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault

Duster prezentuje całkowicie odnowiony design. Zachowano w nim wszystkie walory stylistyczne, które zapewniły sukces jego poprzednim generacjom, w szczególności wygląd wytrzymałego SUV-a, dający poczucie solidności, ale wybiegający bardziej w przyszłość i bardziej wyrazisty, zgodny z nową identyfikacją wizualną Dacii.

Designerzy rozpoczęli pracę od prostych brył: kabiny, maski, błotników itd. Następnie połączyli wszystkie te elementy w całość o czystych, ostrych liniach, nadali modelowi nowoczesny, dopracowany wygląd z nadwoziem o przemyślanych prężnych i wyrazistych kształtach.
Prostota kształtów i brył potęguje siłę designu: pionowo zarysowany przód, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli z fazowanymi krawędziami, szeroka pokrywa bagażnika i boczne szyby tworzące jednolitą powierzchnię od przodu do tyłu kabiny.

Nowy Duster jest w eleganckim stylu chroniony pasem biegnącym dookoła samochodu bez żadnych przerw. Składa się on z bocznych listw ochronnych dolnych krawędzi nadwozia, które łączą się z elementami identyfikacji wizualnej nowego Dustera, a te z osłonami nadkoli, które z kolei łączą się z przednimi i tylnymi zderzakami.

Wrażenie ma także powodować nowa, wysoka i szeroka deska rozdzielcza z poziomą listwą ozdobną ustawioną w pionie. Spójność z designem nadwozia wyraża się również w kształcie nawiewów powietrza wzorowanych na kształcie nadkoli.

Podobnie jak w przypadku designu nadwozia, również design wnętrza skupiony jest na tym, co najważniejsze, czyli na użyteczności. Szczególną uwagę poświęcono ergonomii, którą zapewnia centralny ekran o przekątnej 10,1 cala umieszczony w polu widzenia kierowcy i odchylony w jego stronę pod kątem 10°. Bardzo ergonomiczna jest również nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Spłaszczona w górnej i dolnej części kierownica jest bardzo wygodna w użyciu, a jednocześnie ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Silnym łącznikiem między designem nadwozia i wnętrza nowego Dustera są motywy w kształcie litery „Y” charakterystyczne dla sygnatury świetlnej auta:

  • w kabinie znajdują się one na nawiewach powietrza, których powierzchnia tworzy kształt litery „Y” (w kolorze brązowo-miedzianym w wersji Extreme) oraz na płatach drzwi, w obrębie podłokietników. Nazwę marki pośrodku kierownicy zastąpiono nowym logo Dacii;
  • na zewnątrz nowego Dustera motywy w kształcie litery „Y” tworzą sygnaturę świetlną na kloszach przednich i tylnych świateł. Motyw ten jest także widoczny w rysunku felg aluminiowych, w których błyszczący efekt uzyskano poprzez odpowiednią obróbkę surowego materiału, bez jego chromowania.

Platforma CMF-B

Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault

Nowy Duster jest zbudowany na platformie CMF-B, stanowiącej kluczowy element strategii produkcyjnej Dacii. Ta konkurencyjna i wyjątkowo uniwersalna platforma, wprowadzona po raz pierwszy w najnowszych modelach Sandero i Logan, a następnie zaadaptowana do potrzeb Joggera, zapewnia marce dużą elastyczność i umożliwia realizację jej ambitnego planu produktowego w najlepszy możliwy sposób.

Dzięki zastosowaniu platformy CMF-B w nowym Dusterze możliwe było zwiększenie przestrzeni użytecznej wnętrza w porównaniu do poprzedniej generacji, zarówno w strefie pasażerskiej, jak i bagażowej, przy zachowaniu tej samej długości całkowitej.
Zaawansowana technologicznie konstrukcja platformy nowego Dustera pozwala także zapewnić większy komfort podróżowania z równoczesnym obniżeniem poziomu drgań i hałasu. Doznania z jazdy uległy zdecydowanej poprawie dzięki bardziej dynamicznemu napędowi i nieporównanie lepszemu wyczuciu drogi.

Platforma CMF-B stawia nowego Dustera na drodze do elektryfikacji – umożliwia montaż zespołów napędowych opartych na technologii mild hybrid i full hybrid.

Jazda po bezdrożach w wersji 4x4

Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault

Nowy Duster jest dostępny z napędem 4x4 Terrain Control, oferującym 5 trybów jazdy:

  • AUTO: skrzynia biegów automatycznie rozdziela moc między przednią i tylną oś w zależności od przyczepności nawierzchni i prędkości;
  • ŚNIEG: optymalizuje tor jazdy na śliskich nawierzchniach dzięki specjalnym nastawom układu kontroli toru jazdy ESC i układu zapobiegania poślizgowi kół;
  • BŁOTO/PIASEK: do jazdy po luźnych nawierzchniach, takich jak błotniste lub piaszczyste drogi;
  • OFF-ROAD: oferuje najlepsze możliwości jazdy po bezdrożach i pokonywania trudnych odcinków dróg. Pod względem możliwości jest on bardzo zbliżony do trybu 4x4 Lock obecnego Dustera, ale bardziej zaawansowany, z funkcją automatycznego, optymalnego rozdzielania momentu obrotowego na przednie i tylne koła w zależności od wykrytego stopnia przyczepności nawierzchni i prędkości pojazdu;
  • ECO: optymalizuje zużycie paliwa poprzez odpowiednie sterowanie pracą klimatyzacji i osiągami pojazdu. Zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego silnika na przednią i tylną oś, aby ograniczyć zużycie paliwa, dostosowuje zarazem pracę napędu do warunków przyczepności na drodze.

Prześwit dostosowany do jazdy po bezdrożach: 217 mm w przypadku wersji 4x4 – jeden z największych w tym segmencie rynku.

Kąty natarcia i zejścia jeszcze bardziej ułatwiają pokonywanie przeszkód: do 31° z przodu i do 36° z tyłu w wersjach 4x4.

Układ kontroli prędkości przy jeździe w dół. System jest szczególnie przydatny podczas jazdy po bezdrożach oraz na stromych zjazdach. Steruje pracą hamulców, aby zapobiec nadmiernemu rozpędzeniu samochodu. Umożliwia jazdę z prędkością dostosowaną do sytuacji (zgodnie z poleceniami kierowcy) w granicach od 0 do 30 km/h. Jest aktywny na wszystkich biegach, łącznie z biegiem wstecznym. Kierowca nie musi już zajmować się pedałami gazu i hamulca, może się skupić jedynie na kierownicy.

Nowy system All Road Info. Na centralnym ekranie o przekątnej 10,1 cala wyświetlane są informacje szczególnie przydatne podczas jazdy po bezdrożach:

  • kąty bocznych przechyłów (w lewo/w prawo) samochodu;
  • kąty przechyłów wzdłużnych pozwalające ocenić nachylenie stoków podczas jazdy pod górę lub w dół;
  • rozdział mocy na przednią i tylną oś (w wersji 4x4).

Wytrzymałe materiały

Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault

Nadwozie jest teraz chronione na całym obwodzie przed drobnymi uderzeniami i zadrapaniami. Boczne listwy ochronne, połączone z osłonami nadkoli oraz przednimi i tylnymi zderzakami, tworzą nieprzerwany pas wokół nadwozia. Obszerne osłony umieszczone pod zderzakami chronią spód nadwozia.

Elementy ochronne wokół nadwozia są wykonane z tworzywa o nazwie Starkle® – nowego materiału opracowanego przez inżynierów Dacii (szczegóły poniżej). Ponieważ nie są lakierowane, wszelkie zadrapania i zarysowania będą na nich praktycznie niewidoczne.

Wnętrze: kabina jest odporna na wszelkie szkodliwe czynniki, w szczególności w wersji Extreme, która jest standardowo wyposażona w zmywalną tapicerkę microcloud, gumowe dywaniki podłogowe przy przednich i tylnych siedzeniach oraz gumową wykładzinę bagażnika. Dywaniki i wykładzina zawierają 20% materiałów pochodzących z recyklingu.

Hybrydowe zespoły napędowe

Nowy Duster otrzyma trzy, nowoczesne zespoły napędowe:

Duster HYBRID 140.
Wprowadzony po raz pierwszy przez Dacię na początku 2023 roku w modelu Jogger zespół napędowy HYBRID 140 trafia obecnie pod maskę nowego Dustera. Jest on oparty na sprawdzonych i uznanych technologiach Grupy Renault i składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła.
System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, zużywając o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i nawet o 40% w cyklu miejskim. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w 100% elektrycznym.

Duster TCe 130.
Napęd ten trafia po raz pierwszy do oferty Dacii i stanowi propozycję pierwszego poziomu elektryfikacji dla klientów marki. Łączy on w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem miękkiej hybrydy (mild hybrid) 48 V. System ten wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania, obniżając średnie zużycie paliwa i emisję CO2 o około 10%. Zapewnia większą przyjemność z jazdy niż obecny TCe 130 (przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca i na wyższych biegach) dzięki efektowi wzmocnienia, jaki daje ten system: samochód szybciej reaguje na polecenia kierowcy, a jazda jest płynniejsza. Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,9 kWh w sposób całkowicie przejrzysty dla kierowcy. TCe 130 jest dostępny z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów w wersjach 4X2 i 4X4.

Duster ECO-G 100.
Dacia, lider w dziedzinie systemów zasilania LPG, jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą ECO-G we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Nowy Duster jest również oferowany z tą montowaną fabrycznie, sprawdzoną technologią, stanowiącą gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. W trybie zasilania gazem Nowy Duster ECO-G 100 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto samochód dysponuje zasięgiem wynoszącym ponad 1300 kilometrów** dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów: 50 litrów zbiornika benzyny i 50 litrów pojemności użytecznej zbiornika LPG (zamontowanego pod podłogą, dzięki czemu cała przestrzeń ładunkowa zostaje zachowana). Przestawianie z jednego paliwa na drugie odbywa się w sposób bezzwłoczny i niewyczuwalny dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.

Cyfrowe multimedia

Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej
Dacia Duster, model wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku i odnowiony w drugiej generacji w 2017 r., to jeden z najpopularniejszych samochodów rumuńskiej marki, nie tylko na naszym rynku. Przez lata dał się poznać jako trwały, prosty i oszczędny SUV do codziennego użytku. Właśnie zaprezentowano więcej informacji dotyczącej trzeciej generacji, która pojawi się w sprzedaży w 2024 roku. Renault

Nowy system multimedialny z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala. Ekran ten jest montowany w standardzie, poczynając od poziomu wyposażenia Expression i oferowany z dwoma pakietami multimedialnymi Dustera: Media Display i Media Nav Live:

System Media Display, dostępny w standardzie w nowym Dusterze Expression i Extreme, obejmuje 4-głośnikowy system audio oraz łączność bezprzewodową Apple CarPlay i Android Auto;

System Media Nav Live, dostępny w standardzie w wersji Journey i w opcji w wersji Extreme, obejmuje dodatkowo nawigację z dostępem do Internetu i informacjami o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym oraz 6-głośnikowy system audio Arkamys 3D Sound System.

Media Control, w nowym poziomie wyposażenia Essential, jest kompletnym systemem multimedialnym, obsługiwanym za pomocą przycisków w kierownicy, z wyświetlaniem informacji multimedialnych na 3,5-calowym ekranie analogowego zespołu zegarów. W jego skład wchodzą również 4 głośniki, łączność Bluetooth, port USB i wbudowany w deskę rozdzielczą uchwyt na smartfona. Po połączeniu z bezpłatną aplikacją Dacia Media Control, kierowca zyskuje możliwość obsługi funkcji radia/multimediów i dostęp do wielu innych funkcji z poziomu ekranu swojego smartfona.

Cyfrowy zespół zegarów: nowy Duster jest pierwszym modelem Dacii oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów, umożliwiającym selektywne wyświetlanie informacji, które kierowca uzna za najbardziej przydatne. Jest on montowany w standardzie w nowym Dusterze poczynając od poziomu wyposażenia Expression.

Uchwyt na telefon montowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażeniowych. W wersjach z systemami Media Display i Media Nav Live dostępne są 2 porty USB typu C z przodu i 2 z tyłu, które umożliwiają zasilanie do 4 urządzeń mobilnych. Wszystkie cztery porty USB są podświetlane.

Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Ładowarka do smartfonów, umieszczona na środkowej konsoli w zasięgu ręki obydwu pasażerów z przodu, jest montowana w standardzie w wersji wyposażeniowej Journey oraz w opcji w wersji Extreme.

Nowe systemy wspomagania prowadzenia

Regulator/ogranicznik prędkości (tempomat) jest teraz montowany w standardzie poczynając od poziomu wyposażenia Expression. Automatyczne przełączanie świateł mijania i świateł drogowych jest dostępne w standardzie w nowym Dusterze Extreme i Journey. Ponadto funkcja automatycznego włączania świateł mijania jest dostępna we wszystkich wersjach wyposażeniowych.

Gama wyposażenia nowego Dustera została wzbogacona o nowe systemy wspomagania prowadzenia, aby spełnić najnowsze standardy bezpieczeństwa: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall). A dla ułatwienia życia swoim klientom, Dacia dodała pomysłowy przycisk „My Safety” umożliwiający szybki dostęp do ich własnej ulubionej konfiguracji systemów wspomagania prowadzenia.

Publiczna premiera samochodu odbędzie się w Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2024 roku. Produkcja samochodu ma się rozpocząć na początku 2024 roku. W czerwcu 2024 roku rozpocznie się jego sprzedaż.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dacia Duster 2024. Pierwsze dane techniczne, standardy wyposażenia, wersje napędowe - Motofakty

Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto