Obiektom mostowym, czyli mostom i wiaduktom, w Przemyślu poświęcony jest bogato ilustrowany cykl Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Najsłynniejszym z nich jest most kolejowy nad Sanem, w centrum miasta. Jego aktualna konstrukcja została zbudowana w trzech różnych okresach historycznych, przez władze różnych państw, które zajmowały Przemyśl.
Jak podaje, Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, w Przemyślu w ewidencji konserwatorskiej jest aż osiem zabytkowych obiektów mostowych:
- most kolejowy na rzece San, którego lata budowy to 1890-91, 1916, 1944, po 1945 roku,
- most kolejowy na rzece Wiar (rok budowy 1900 r.),
- wiadukt Most Kamienny (1892 r.),
- wiadukt w ciągu na ul. Zana (1897 r.), niedawno radni zdecydowali, że będzie on nosił imię Rudolfa Weigla,
- wiadukt nad ul. Krasińskiego (ob.1945 r.),
- wiadukt nad ul. Ceramiczną (1890 r.),
- wiadukt nad ul. Brodzińskiego (1891 r.)
- wiadukt nad ul. Przejazdową (1878 r.).
- Indywidualnym wpisem do rejestru zabytków objęte są dwa obiekty, most kolejowy na Sanie i wiadukt w ciągu ul. Zana. Wszystkie obiekty znajdują się w ewidencji wojewódzkiej. Szczegóły dotyczące ochrony konserwatorskiej omówimy dla każdego obiektu oddzielnie
- informuje Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
W naszej fotogalerii udostępniamy fotografie zamieszczone na stronie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków na Facebooku, wykonane przez pracowników urzędu lub przekazane mu przez różne osoby, o czym osobno informujemy.
Więcej informacji historycznych o mostach w Przemyślu w publikacji Piotra Michalskiego na stronie WUOZ.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?