PKP PLK wybudują nowy przystanek w Przemyślu, na trasie kolejowej Kraków Główny – Medyka (nr 91). Dodatkowy obiekt powstanie przy ul. Lwowskiej, koło największego w mieście centrum handlowego.
Wiadomo, jak będzie wyglądał. Jednokrawędziowy peron będzie wyposażony w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Zaplanowano też stojaki rowerowe. Z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się przewidziano pochylnie, system elementów ostrzegawczych i ścieżek prowadzących oraz informacje w alfabecie Braille’a.
– Budowa dodatkowego przystanku w Przemyślu oraz nowych peronów na stacjach Hurko i Medyka to kolejne elementy przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Realizując wielomiliardowe inwestycje w ramach KPK, nie zapominamy o inwestycjach, które bezpośrednio przybliżają kolej społecznościom lokalnym. Realizacja tych przedsięwzięć jest kierowana do polskich przedsiębiorców, którzy są w stanie sprostać inwestycjom o wartości pomiędzy kilka a kilkanaście milionów zł. Wszystko to w ramach Programu Przystankowego, z którego polski rząd wybuduje i zmodernizuje przystanki kolejowe za łączną kwotę 1 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przetargi przewidują także budowę nowych peronów na stacjach Hurko i Medyka, koło Przemyśla. Obiekty będą w dogodniejszych dla mieszkańców lokalizacjach i dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych. Perony zostaną „przesunięte” w kierunku Przemyśla o prawie 500 m, w rejon dróg pod wiaduktami kolejowymi. Zwiększy się dostępność do podróży pociągiem na trasie z Krakowa do Medyki.
Dzięki inwestycji z Rządowego Programu Przystankowego korzystne zmiany dla pasażerów, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się planowane są również na stacji Żurawica. Stacja zyska bezkolizyjne przejście pod torami. Podróżni łatwiej i bezpieczniej dostaną się do pociągu. Dojście na peron zapewnią pochylnie.
Dwa nowe przystanki kolejowe powstaną również w Mielcu. Modernizacje prowadzone będę na kilku innych stacjach w regionie, m.in. w Strzyżowie i Ropczycach.
– Program Przystankowy na Podkarpaciu odpowiada na potrzeby mieszkańców regionu. Zwiększy dostępność komunikacyjną do kolei. Podróżni bezpieczniej i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych i przebudowanych przystanków. Dobrze rozwinięta sieć transportowa wpływa na wzrost atrakcyjności regionu, co sprzyja rozwojowi jego gospodarki – twierdzi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przetargi ogłoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy nowego przystanku w Przemyślu, nowych peronów w Hurku i w Medyce oraz budowę przejścia podziemnego na stacji Żurawica zaplanowano w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 13 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na 2023 rok.
W „Rządowym Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182. W ramach programu na obu listach uwzględniono budowę 177 i modernizację 178 przystanków.
Na Podkarpaciu ten program obejmuje dziewięć inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl (nowy przystanek), Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa nowe przystanki), Zaklików. 11 kolejnych zadań jest na liście rezerwowej: Brzezówka, Gorliczyna, Zawada koło Dębicy, Huta Krzeszowska, Golce, Huta Deręgowska, Kłyżów, Mielec, Wielowieś, Tarnobrzeg Ocice, Kępie Zaleszańskie.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?