Piątek, 28 stycznia, centrum Przemyśla, supermarket dużej sieci handlowej. Na półkach na klientów czekają promocje, niektóre oznaczone dodatkowo widocznymi z daleka, biało-czerwonymi plakietkami. Podchodzimy do pierwszej. Promocja na kawę. Stara cena 19,97 złotych, nowa-promocyjna 19,95 złotych. Obniżka o 2 grosze, czyli jedną dziesiątą procenta.
- No niezła ta promocja. Chociaż i tak dobrze, że po promocji nie jest drożej, bo i tak mogło być - komentuje klient i od razu zauważa, że pewnie wiele osób da się zwabić czerwoną plakietką.
- Niby nie złamali prawa, ale jawnie robią klienta w wała. Co uważniejszym dają sygnał, że tak może być z innymi okazjami zakupowymi w sklepach tej sieci. To niestety dość częste u nas - twierdzi inny klient. Według niego wprowadzona przez rząd obniżka VAT-u na artykuły spożywcze, zamiast wesprzeć klientów, może tylko nabić dodatkową kasę handlowcom. Takie opinie nie są odosobnione.
VAT na kawę nie zostanie 1 lutego obniżony, jednak na wiele innych produktów spożywczych tak. M.in. na mięso i ryby oraz przetwory z nich, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje czy choćby produkty do żywienia niemowląt oraz dzieci, np. kaszki.
- W trakcie codziennych zakupów, powinniśmy odczuć obniżki VAT na podstawowe produkty żywnościowe, wprowadzone w Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej. Na spotkaniu z branżą zaapelowałem o odpowiedzialne działania ze strony sprzedawców. Jest jeszcze czas na przemyślenie strategii cenowych przez sieci, tak aby klienci korzystnie odczuli zmiany wynikające z obniżki VAT-u na żywność. Jednocześnie bardzo dziękuję za pozytywną i odpowiedzialną reakcję tych sieci, które już zapowiedziały obniżki w swoich sklepach - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pracownicy Inspekcji Handlowej w ostatnim tygodniu stycznia rozpoczęli działania w wybranych placówkach handlowych. Sprawdzają ceny. Prezes UOKiK zapowiedział stały monitoring cen produktów spożywczych. Chodzi o weryfikację reakcji sprzedawców na ustawowe obniżki.
- Dodatkowo, w trakcie rozeznania, inspektorzy sprawdzą, czy sprzedawca umieścił przy kasie informację o obowiązującej od lutego do końca lipca obniżce do zera stawki VAT na towary spożywcze - twierdzi UOKiK.
Kolejnym krokiem mogą być postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, za które grozi kara do 10 proc. obrotu. Prezes UOKiK nie wyklucza działań również wobec innych podmiotów.
Konsumenci, którzy zauważyli nieprawidłowości związane z ceną towarów po obniżkach VAT, mogą powiadomić o tym UOKiK, e-mailem [email protected]. Pod numerem telefonu 801 440 220 lub 22 290 89 16 działa infolinia konsumencka. Sprawę można zgłosić również rzecznikowi praw konsumenta w swoim mieście lub powiecie.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?