Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawa pasażera kolei. Możesz dostać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony pociąg. Praktyczny poradnik

Emil Hoff
Emil Hoff
W ewentualnych sporach z przewoźnikami pasażerom pomocą służą Rzecznik Praw Pasażera Kolei i Europejskie Centrum Konsumenckie.
W ewentualnych sporach z przewoźnikami pasażerom pomocą służą Rzecznik Praw Pasażera Kolei i Europejskie Centrum Konsumenckie. Andrzej Banas / Polska Press, zdjęcie liustracyjne
Kolej to jeden z najpopularniejszych środków transportu nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Pociągi mają swój urok, choć czasem zdarzają im się opóźnienia, a nawet nagłe zmiany rozkładów jazdy. Pasażerowie kolei mają jednak swoje prawa, choć często o nich nie wiedzą. Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony pociąg? Kiedy pasażerowie mogą liczyć na darmowy posiłek? Jak złożyć wniosek o rekompensatę za odwołany przejazdy i gdzie szukać pomocy w razie sporu z przewoźnikiem? Przedstawiamy poradnik: prawa pasażera kolei.

Spis treści

Jeździsz pociągami? Przysługują ci prawa, które warto znać

Wakacje 2022 dobiegły końca, ale sezon urlopowy nadal trwa. We wrześniu można liczyć na piękną pogodę i bardziej znośne temperatury. Nic dziwnego, że wielu turystów właśnie na ten miesiąc planuje podróżowanie po Polsce i Europie.

Jednym z najpopularniejszych środków transportu jest kolei, nieustannie modernizowana, a na dłuższych trasach istotnie tańsza od np. samochodu czy samolotu. Coraz częściej docenia się także pociągi za ich względnie niewielki wpływ na środowisko.

Polacy dużo podróżują kolejami, traktując pociągi jako świetny sposób na zwiedzanie Polski bez samochodu. Nie zawsze jednak są świadomi praw, które im przysługują. Przygotowaliśmy dla Was poradnik, w którym omawiamy prawa pasażerów kolei i odpowiadamy na ważne pytania, np.:

  • Kiedy można wnioskować o odszkodowanie za opóźniony pociąg?
  • Ile może wynieść odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie pociągu?
  • Jak złożyć wniosek o odszkodowanie lub skargę?
  • Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy utknęli na stacji z powodu opóźnienia pociągu?
  • Jakich informacji bezwzględnie musi udzielić pasażerowi przewoźnik kolejowy?
  • Do kogo zwrócić się o pomoc w przypadku sporu z przewoźnikiem kolejowym?
Polacy dużo podróżują kolejami, ale nie zawsze są świadomi praw, jakie im przysługują.
Polacy dużo podróżują kolejami, ale nie zawsze są świadomi praw, jakie im przysługują. Malgorzata Genca / Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Jakie prawa przysługują pasażerom kolei? Informacje, odszkodowanie i inne

Prawa pasażerów kolei regulują przepisy krajowe i międzynarodowe, obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej. W Polsce odpowiedni akt prawny to Ustawa o prawie przewozowym z 1984 r., którą uzupełniają przepisy zawarte w unijnym Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego z 23 października 2007 r. dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Jakie prawa przysługują pasażerom pociągów? Najważniejsze z nich to:

  • Prawo do bezproblemowego zakupu biletów
  • Prawo do pomocy
  • Prawo do bezpiecznej podróży
  • Prawo do rzetelnej informacji
  • Prawo do odszkodowania za spóźnienie lub odwołanie pociągu
  • Prawdo do złożenia skargi

Co dokładnie oznaczają poszczególne prawa? Komu przysługuje odszkodowanie i jak o nie wnioskować? U kogo szukać pomocy w razie sporu z przewoźnikiem kolejowym? Zapraszamy do poradnika po prawach pasażera kolei.

To też może Cię zainteresować:

Prawo do bezproblemowego zakupu biletu na pociąg

To prawo stanowi, że pasażer nie powinien mieć trudności z zakupem biletu na pociąg, niezależnie od tego, czy kupuje bilet online, na stacji czy u konduktora. Pasażerowie powinni mieć dostęp do informacji o wszystkich promocjach i ulgach, na jakie mogą liczyć.
Jeśli na stacji nie ma czynnej kasy biletowej lub automatu biletowego, bilety można nabyć u konduktora bez dodatkowych opłat (jedynym wyjątkiem są pociągi Pendolino).

By kupić bilet u konduktora, należy wsiąść do pociągu pierwszymi drzwiami od czoła składu.

Pasażer kolei ma prawo do rzetelnej informacji

Prawo do bezproblemowego zakupu biletów łączy się z prawem do rzetelnej informacji. Sprzedawcy biletów muszą informować klientów o rozkładzie jazdy pociągów, najszybszych i najtańszych połączeniach, a także promocjach i ulgach, które mogą obniżyć koszty przejazdu.

W trakcie podróży pasażerowie muszą być informowani na bieżąco o usługach świadczonych w pociągu i na kolejnych stacjach, a także o ewentualnym opóźnieniu i przewidywanym czasie dotarcia na miejsce.

Pomoc dla osoby z niepełnosprawnością podróżującej pociągiem

Osoby niepełnosprawne mają prawo do uzyskania bezpłatnej pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu. O swoich potrzebach należy poinformować przewoźnika lub zarządcę stacji na 48 godzin przed odjazdem.

Prawo do odbycia bezpiecznej podróży

Każdy pasażer ma prawo czuć się bezpiecznie na stacji i w pociągu. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa Straż Ochrony Kolei. W razie jakichkolwiek potencjalnie groźnych zdarzeń lub incydentów, należy skontaktować się z drużyną konduktorską lub właśnie SOK.

Telefon alarmowy do SOK: 22 474 00 00

Zdarza się, że pociąg się spóźnia lub wręcz zostaje odwołany. Pasażerom przysługują wtedy specjalne prawa, ale wszystko zależy od tego, jak duże jest
Zdarza się, że pociąg się spóźnia lub wręcz zostaje odwołany. Pasażerom przysługują wtedy specjalne prawa, ale wszystko zależy od tego, jak duże jest opóźnienie. Piotr Krzyzanowski/Polska Pres Grupa, zdjęcie ilustracyjne

Prawo do odszkodowania za spóźnienie lub odwołanie pociągu

To prawo dotyczy dalekobieżnych połączeń krajowych i międzynarodowych (EIP, EIC, IC, TLK, IR), nie miejskich, podmiejskich i regionalnych.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Wtedy, gdy ma on więcej niż 60 minut opóźnienia lub w ogóle został odwołany.

Od tego, jak duże jest opóźnienie, zależy wysokość odszkodowania:

  • 25% ceny biletu przy opóźnieniu 60-119 minut
  • 50% ceny biletu przy opóźnieniu powyżej 120 minut

Odszkodowanie najczęściej jest wypłacane w formie kuponu na kolejny przejazd, ale pasażer może też zażądać we wniosku o rekompensatę wypłaty w formie gotówki.

Wypłata rekompensaty za opóźniony lub odwołany przejazd koleją nie jest zależna od przyczyny opóźnienia lub odwołania. Nawet, jeśli była niezależna od przewoźnika, pasażerom należy się rekompensata.

Minimalny próg wypłaty odszkodowania to 4 euro. Jeśli należna z tytułu opóźnienia lub odwołania pociągu kwota jest niższa, przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania.

Co w przypadku, gdy przez opóźnienie pociągu nie zdążymy na przesiadkę?

Należy poinformować o sytuacji pracowników pociągu. Być może uda się opóźnić odjazd pociągu, do którego chcemy się przesiąść.
W przeciwnym wypadku niestety stracimy przesiadkę, ale nadal możemy odzyskać pieniądze za niewykorzystany bilet. Większość przewoźników nalicza opłaty za rezygnację z podróży, np. PKP pobiera ok. 15% ceny anulowanego biletu.

To też może Cię zainteresować:

Jakie inne prawa mają pasażerowie opóźnionych pociągów?

  • Jeśli pasażerowie muszą czekać na pociąg powyżej 60 minut, przysługuje im darmowy posiłek lub napój.
  • Jeśli opóźnienie spowodowało konieczność nocowania, przewoźnik musi zorganizować pasażerom nocleg i transport do miejsca nocowania.
  • Jeśli pociąg jest niezdolny do dalszej podróży, przewoźnik musi zapewnić zastępczy środek transportu i darmowy przejazd na odpowiedni dworzec.
  • Jeśli opóźnienie lub odwołanie pociągu spowodowało, że dalsza podróż jest bezcelowa (np. nie zdążymy już na spotkanie lub wydarzenie, w którym chcieliśmy wziąć udział), przewoźnik powinien zapewnić nam darmowy transport na stację, na której zaczynaliśmy podróż.

Jak wnioskować o odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o rekompensatę za opóźnienie lub odwołanie pociągu na ręce przewoźnika (za pośrednictwem poczty elektronicznej, tradycyjnej lub po prostu złożyć wniosek w kasie biletowej przewoźnika).

Każdy przewoźnik powinien udostępniać pasażerom formularz wniosku o rekompensatę. Można także spisać wniosek własnoręcznie. Wniosek powinien zawierać:

  • Dane kontaktowe
  • Bilet
  • Opis zdarzenia
  • Dane połączenia, które reklamujemy
  • Wyliczoną kwotę rekompensaty
  • Numer konta bankowego
  • Można dołączyć do wniosku również rachunki dokumentujące szkody związane z opóźnieniem. Szkody mogą dotyczyć noclegu, z którego musieliśmy zrezygnować, i poinformowania osób oczekujących o zaistniałym opóźnieniu.

Kiedy należy złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Różne spory z przewoźnikami należy załatwiać w różnych terminach. Na przykład na udokumentowanie przewoźnikowi prawa do ulgi mamy tylko tydzień. Na złożenie odwołania od wezwania do zapłaty od kontrolera mamy 30 dni. Pozostałych roszczeń przewozowych (np. z tytułu opóźnienia pociągu) można dochodzić w ciągu jednego roku od daty przejazdu.

Zabierz energię ze sobą

Materiały promocyjne partnera

Jak długo czeka się na odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Przewoźnik ma 30 dni, by ustosunkować się do naszego wniosku o odszkodowanie. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z odpowiedzi, możemy się od niej odwołać. Na rozpatrzenia odwołania przewoźnik ma 14 dni. Jeśli jego odpowiedź nadal nie jest satysfakcjonująca, możemy skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei. Rzecznik zajmuje się polubownym rozstrzyganiem sporów finansowych o wartości od 10 zł do 20 tys. zł.

Biuro Rzecznika Praw Pasażera Kolei
e-mail: [email protected]
Rzecznik ma też swoją stronę internetową z instrukcją składania wniosków.

Przydatne kontakty w przypadku sporów z przewoźnikiem kolejowym

W razie problemów z uzyskaniem odszkodowania za opóźniony lub odwołany pociąg pomocy można szukać także u doradców Urzędu Transportu Kolejowego. Przydatne kontakty:

Infolinia: 22 460 40 80, czynna w dni robocze 8:15-16:15.
e-mail: [email protected]
Formularz kontaktowy jest dostępny online.

W przypadku sporu z zagranicznym przewoźnikiem można też skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim.

Pasażerowie kolei mają prawo m.in. do bezproblemowego kupna biletów, rzetelnych informacji i odszkodowania za duże opóźnienie lub odwołanie pociągu.
Pasażerowie kolei mają prawo m.in. do bezproblemowego kupna biletów, rzetelnych informacji i odszkodowania za duże opóźnienie lub odwołanie pociągu. Andrzej Banas / Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Prawo do złożenia skargi na usługi przewoźnika kolejowego

Pasażerom kolei przysługuje także prawo do złożenia skargi. Stosuje się je w przypadkach, gdy pasażer nie odniósł strat finansowych, ale mimo to nie jest zadowolony z usług przewoźnika kolejowego.

Jeśli chcemy zgłosić swoje uwagi lub złożyć skargę, możemy wypełnić formularz online. Dla pasażerów PKP dostępne są dwa formularze: dla uwag i skarg dotyczących dworców i osobny dla uwag dotyczących peronów, remontu torów, komunikatów megafonowych i informacji pasażerskiej.

To też może Cię zainteresować:

Dodaj firmę
Logo firmy PKP Intercity S.A.
Warszawa, Aleje Jerozolimskie 142 A
Autopromocja

Czy znasz swoje prawa pasażera kolei?

Prawa pasażerów kolei - najczęściej zadawane pytania

Pasażer kolei ma swoje prawa. Czy wiesz, jakie prawa przysługują Ci na stacji i w pociągu? Kiedy można uzyskać odszkodowanie lub do kogo zwrócić się ze skargą? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania na temat praw pasażerów kolei.

W których pociągach przysługuje odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie przejazdu?

W połączeniach dalekobieżnych i międzynarodowych.

Jak duże musi być opóźnienie pociągu, by pasażerom należało się odszkodowanie?

Musi wynieść ponad 60 minut.

Jak wysokie może być odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

  • Między 60 a 119 minut opóźnienia: 25% ceny biletu.
  • Powyżej 120 minut opóźnienia: 50% ceny biletu.

Jakie prawa mają pasażerowie czekający na spóźniony pociąg?

Jeśli opóźnienie wynosi ponad 60 minut, mają prawo do napojów i posiłku. Jeśli powstała konieczność zanocowania, mają prawo do darmowego noclegu i transportu między miejscem nocowania a dworcem.

Jakie dane powinny znaleźć się we wniosku o odszkodowanie z tytułu opóźnienia lub odwołania pociągu?

  • Dane kontaktowe
  • Dane opóźnionego połączenia
  • Opis zdarzenia
  • Wyliczona kwota rekompensaty
  • Numer konta bankowego

Czy można odzyskać pieniądze za nocleg, który przepadł z powodu opóźnienia pociągu?

Tak, dowód szkody poniesionej z tytułu opóźnienia pociągu (np. rezerwację hotelu) należy dołączyć do wniosku o odszkodowanie.

Czy można zwrócić bilet, jeśli z powodu opóźnienia pociągu nie zdążymy na następny?

Tak, ale przewoźnicy często pobierają opłaty za rezygnację z usługi. Opłata stanowi ułamek ceny biletu, z którego rezygnujemy.

Co w sytuacji, gdy z powodu opóźnienie pociągu dalsza podróż jest bezcelowa?

Przewoźnik powinien zapewnić darmowy transport na stację, z której pasażer wyruszył.

Do kiedy należy złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie pociągu?

W ciągu roku od daty przejazdu.

Jak długo czeka się na przyznanie odszkodowania?

Przewoźnik ma miesiąc na rozpatrzenia wniosku, a potem 14 dni na rozpatrzenie odwołania.

Ile czasu ma pasażer na udowodnienie prawa do ulgowego biletu?

7 dni.

Ile czasu ma pasażer na odwołanie się, gdy otrzyma od kontrolera wezwanie do zapłaty, z którym się nie zgadza?

30 dni.

Kto może pomóc w przypadku sporu z przewoźnikiem?

Rzecznik Praw Pasażera Kolei, e-mail: [email protected]

lub Europejskie Centrum Konsumenckie (w przypadku przewoźników zagranicznych).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedźwiedź szuka pożywienia w koszu na odpadki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Prawa pasażera kolei. Możesz dostać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony pociąg. Praktyczny poradnik - Strona Podróży

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto