Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reklamy sprzed kilkudziesięciu lat. Wtedy to dopiero królowała kreatywność [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Reklama pasty do butów Dobrolin, lata 1922-1939.
Reklama pasty do butów Dobrolin, lata 1922-1939. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Bez komputerów, Internetu, smartfonów, a jednak przedwojenni twórcy reklam potrafili doskonale sobie radzić z promowaniem najprzeróżniejszych produktów. Kreatywności mogą im pozazdrościć współcześni marketingowcy.

Polska przed II wojną światową stała gospodarką wolnorynkową, rozwijającą się coraz dynamiczniej. Wytwarzano na miejscu, ale również importowano wiele produktów.

W głównych miastach przedwojennej Polski, do których zliczał się również Przemyślu, obecne były produkty największych polskich, ale również europejskich i światowych marek. Bardzo dbano o solidność towarów i renomę marki. Często w reklamach i ogłoszeniach pojawia się ostrzeżenie przed podróbkami lub produktami gorszej jakości.

Jak to w gospodarce wolnorynkowej bywa, łatwiej jest coś wyprodukować niż sprzedać. Z tego względu, dźwignią handlu, podobnie jak obecnie, była reklama.

Reklama piwa lwowskiego eksportowego, lata 1880-1939.Narodowe Archiwum Cyfrowe

Przedwojenni twórcy reklamy zarabiali duże pieniądze

Dobrzy twórcy reklamy zarabiali duże pieniądze. Przykładem może być najlepszy dziennikarz i reportażysta w dziejach Polski, Melchior Wańkowicz. Choć miał różne zajęcia, to największe pieniądze zarabiał na reklamie, a konkretnie wymyślaniu haseł reklamowych.

W 1931 r. wygrał konkurs na reklamę chwalącą korzystne (wtedy tak się wydawało) właściwości cukru. Podczas gdy różni uczestnicy konkursu podsyłali różne rymowanki, Wańkowicz wymyślił hasło "Cukier krzepi". Krótki i przekazujące sens ówczesnego podejścia do cukru. Za te dwa słowa zainkasował 5 tys. przedwojennych złotych, odpowiednik ok. 100 tys. dzisiejszych złotych. Hasło było szeroko wykorzystywane w oryginale, ale także dokonywano jego przeróbek. Ocenia się, że do dzisiaj nikt w Polsce nie wymyślił lepszego hasła reklamowego.

Warszawa. Plaża. Najsłynniejszy przedwojenny slogan reklamowy "Cukier krzepi:.Narodowe Archiwum Cyfrowe

Kreatywność twórców reklam była ogromna, wiele rozwiązań stosowanych jest do dzisiaj

Nie było oczywiście takich nośników reklamy, jakie mamy obecnie. Chodzi głównie o telewizję i Internet. Jednak ówcześni twórcy reklamy radzili sobie doskonale w inny sposób. Reklama, jak obecnie, było dużo, dlatego liczyła się kreatywność, dzięki której ogłoszenie miało szanse przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta.

Wiele ze stosowanych przed Ii wojną światową technik reklamowych, również dzisiaj jest obecnych. Np. reklamy jeżdżące na samochodach, czy wozach konnych.

Spadek poziomu reklam widać było w powojennym okresie Polski Ludowej. Pewnie głównie z powodu braku towarów, a przede wszystkim konkurencji producentów. Sprzedawało się wszystko, co "rzucili" do sklepów. Pewien rozkwit reklamy pojawił się w latach 70., ale być może spowodowany był chęcią "wizualnego nadrobienia" dystansu, jaki nas dzielił od Zachodu.

Reklama pasty do butów Dobrolin, lata 1922-1939.

Reklamy sprzed kilkudziesięciu lat. Wtedy to dopiero królowa...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto