Rowerem do 19 km od Przemyśla. Pomysły na jednodniowy wypad. Gdzie w weekend 30 - 31 marca?

Rozglądasz się za pomysłem na wyprawę rowerową w pobliżu Przemyśla? Proponujemy, gdzie warto się wybrać. Przygotowaliśmy 5 ciekawych propozycji. Są zróżnicowane pod względem trudności czy długości, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Razem z Taseo proponujemy Wam 5 tras na wyjazd rowerem w odległości do 19 km od Przemyśla. Co tydzień wybieramy inny zestaw. Przekonaj się, jakie trasy rowerowe w okolicy Przemyśla warto wybrać w weekend.

Rowerem w pobliżu Przemyśla

We współpracy z Traseo przygotowaliśmy dla Was 5 tras rowerowych w odległości do 19 km od Przemyśla, które wypróbowali inni rowerzyści. Wybierz najlepszą dla siebie.

Zanim wyruszysz na wyprawę, upewnij się, jaka będzie pogoda. W sobotę 30 marca w Przemyślu ma być 21°C. Nie powinno padać.

🚲 Trasa rowerowa: Podkarpackie Trasa 23 Po fortach Twierdzy Przemyśl – część południowa

Rowerzystom z Przemyśla trasę poleca UM_Podkarpackie

To druga część Fortecznej Trasy Rowerowej wokół Przemyśla, tym razem obejmująca południową część Twierdzy Przemyśl . Nie będziemy się ściśle trzymać szlaku rowerowego. Pojedziemy także szlakami pieszymi. Ruszamy z parkingu obok cmentarza przy ul. Słowackiego. Początek to dość wymagający podjazd ul. Przemysława z nawierzchnią brukową aż do zespołu zabytkowych cmentarzy wojennych Twierdzy Przemyśl. Dalej jedziemy już asfaltem. Mijamy kolejno: Kopiec Tatarski, Krzyż na Zniesieniu, punkt widokowy z piękną panoramą na Przemyśl i górną stację wyciągu narciarskiego. Kolejne dwa kilometry pojedziemy wzdłuż czerwonego szlaku pieszego – widokową, falującą drogą asfaltową. Od przełęczy czeka nas mozolny podjazd na Wapielnicę, gdzie skręcamy w lewo, za czarnym szlakiem pieszym. Wjeżdżamy tutaj na szlak Fortecznej Trasy Rowerowej, ale z uwagi na niekompletne oznakowanie należy posiłkować się znakami szlaku pieszego. Od rozwidlenia szlaków (z fortem Helicha nieco dalej) czeka nas długi, ekscytujący zjazd szutrówką do Grochowców. We wsi po prawej stronie znajduje się kolejny fort – oznakowany jedynie czarnym szlakiem dojściowym, łatwo więc przeoczyć zjazd. W Pikulicach, za znakami szlaku pieszego, zjeżdżamy z głównej drogi w prawo. Lekki podjazd kończymy zjazdem boczną szutrówką do Nehrybki. W Łuczycach po przekroczeniu kładką rzeki Wiar – z uwagi na nieprzejezdny charakter ścieżki (stromizna i gęste zarośla) – opuszczamy szlak pieszy, udając się szosą w lewo, tak, jak prowadzi szlak rowerowy. Z prawej dojście przez posesję do niewielkiej cerkwi z zachowanym ikonostasem . Za kościołem droga wzdłuż czarnego szlaku doprowadza do fortu Łuczyce. W Jaksmanicach ponownie opuszczamy szlak pieszy, udając się szosą za znakami szlaku rowerowego. Czarnym szlakiem pieszym mogą udać się trasą alternatywną zwolennicy terenowych wariantów. Jadąc szosą po spotkaniu szlaku czarnego należy odbić w prawo, jeżeli chcemy zwiedzić Fort W-I Salis Soglio. Wracając, na rozjeździe skręcamy w prawo i ekscytującym zjazdem opadamy do Fortu XV Borek . Dalej widokowym asfaltem dojeżdżamy do drogi krajowej nr 28. Zachowajmy ostrożność, bo mimo, iż biegną tu trzy szlaki rowerowe, droga aż do granic miasta nie ma ścieżki rowerowej. Na rondzie przed restauracją McDonald’s skręcamy w lewo i ulicami S. Batorego, a następnie Bakończycką wracamy na parking.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Twierdza Przemyśl – to jeden z największych obiektów architektury obronnej w Europie. Jej budowę rozpoczęto w połowie XIX w., w okresie wojny krymskiej i pogorszenia stosunków między Austrią i Rosją. Głównym celem budowy twierdzy była obrona Bramy Przemyskiej. Budowa miała trwać 24 lata. Ze względów finansowych nigdy w pełni nie zrealizowano, kilkakrotnie modernizowanego projektu. W okresie I wojny światowej była trzecią co do wielkości europejską fortyfikacją, trzykrotnie obleganą. Po fortach biegnie Szlak Forteczny oznakowany kolorem czarnym. Do najciekawszych obiektów należą forty: I Salis Soglio w Siedliskach, VIII Łętownia w Kuńkowcach, XI Duńkowiczki, XII Werner w Żurawicy, XIII San Rideau w Bolestraszycach i XV Borek w Siedliskach.

Drewniana cerkiew pw. Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w Łuczycach – wybudowana została w 1856 r. Po wysiedleniach ludności ukraińskiej w 1947 r. stała opuszczona, w efekcie czego popadła w ruinę. Odnowiono ją dopiero w latach 90. Do dziś służy grekokatolikom. We wnętrzu zachował się XIX-wieczny ikonostas.

Fort XV Borek – dobrze zachowany fort pancerny Twierdzy Przemyśl nieopodal Siedlisk. Wybudowany ok. 1890 r. na wzgórzu, miał bronić doliny, przez którą przebiegała droga oraz linia kolejowa łącząca Przemyśl ze Lwowem. Do dziś zachowały się dwukondygnacyjne koszary, brama wjazdowa oraz pozostałości schronu głównego. Na terenie obiektu urządzono muzealną ekspozycję.

🚲 Trasa rowerowa: Północna trasa forteczna

Rowerzystom z Przemyśla trasę poleca Vikarsky

Trasa w większości przebiega północną Forteczną Trasą Rowerową, na której to znajduje się:
Fort IX "Brunner"
Fort X "Orzechowce"
Cmentarz poległych w Twierdzy Przemyśl
Fort XI "Duńkowiczki"
Fort XII "Werner"
Fort XIIIb "Bolestraszyce"
Fort XIII "San Rideau".

Świetna trasa na rodzinny wypad. W większości trasa o nawierzchni szutrowej, gruntowej, ale nie brakuję też asfaltu. Nie ma na niej wiele przewyższenia.

🚲 Trasa rowerowa: Podkarpackie Trasa 25 "Z Krasiczyna do Krzywczy z widokiem na San"

Trasę dla rowerzystów z Przemyśla poleca UM_Podkarpackie

To bardzo ciekawa trasa o diametralnie różnych połówkach. Pierwsza jest dość trudna, z uwagi na przewyższenia, odcinki gruntowe i wymagania nawigacyjne, druga zupełnie płaska, łatwa i przyjemna. Zwolennikom bardziej rekreacyjnej jazdy proponujemy wariant alternatywny – przejazd z Korytnik do Krzywczy drogą wojewódzką. Wprawdzie nie unikniemy podjazdu, ale cała trasa prowadzi asfaltami i jest dużo łatwiejsza. Ruszamy z centrum Krasiczyna, gdzie znajduje się wiele dogodnych miejsc na zaparkowanie samochodu. Udajemy się boczną uliczką w kierunku północnym, mając po lewej stronie zamek i nieco dalej barokowy kościół. Wiszącym mostem przejeżdżamy nad Sanem i poruszamy się w kierunku Korytnik. We wsi, po lewej stronie znajduje się cmentarz wojenny, do którego dojazd wskazuje kierunkowskaz (około 300 m). Za sklepem, na ostrym łuku musimy zadecydować jaki wariant trasy wybieramy. Decydując się na wariant szosowy, jedziemy w prawo. Wariant trudniejszy prowadzi na wprost. Po 200 m skręcamy w lewo, w stronę tartaku. Długim mozolnym podjazdem utwardzoną drogą, najpierw wśród pól, w końcówce lasem, wyjeżdżamy na grzbiet, gdzie skręcamy w lewo, w drogę szutrową. Ekscytującym zjazdem opadamy do ostrego zakrętu, gdzie jedziemy w prawo. Mijamy ośrodki noclegowe i kontynuujemy jazdę na wprost, ścieżką gruntową wzdłuż Sanu. Jedziemy w prawo, drogą dojazdową do rzeki, po czym ponownie rozpoczynamy mozolną wspinaczkę. Mijamy znajdującą się po prawej stronie zabytkową cerkiew, a w centrum Reczpola współczesny kościół. Jedziemy na wprost. Utrzymując ten sam kierunek opuszczamy wieś i obok dużego metalowego krzyża opadamy gruntową ścieżką do Krzywczy. We wsi warto zwiedzić barkowy kościół i okazałą, lecz nieczynną cerkiew z 1911 r. Tu spotykamy szlak Green Velo, wzdłuż którego poruszać się będziemy ponad 10-kilometrową urokliwą doliną Sanu. Kilometr za mostem warto odbić w prawo, do Chyrzynki, gdzie można obejrzeć stojącą na uboczu drewnianą cerkiewkę . Kolejną, ale murowaną i zamienioną na kościół spotkamy w Chołowicach. Przy zjeździe do Krasic możemy odpocząć, korzystając z MOR-u. Szlak Green Velo odbija wzdłuż Olszanki w prawo, a my do Krasiczyna wracamy czarnym szlakiem rowerowym, drogą nr 28.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Zamek w Krasiczynie – jest jednym z piękniejszych przykładów architektury późnego renesansu w Polsce. Jego budowę rozpoczął pod koniec XVI w. kasztelan przemyski Stanisław Krasicki. Konstrukcja zamku ma formę czworoboku, w narożach stoją cylindryczne baszty. Zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne ściany budowli pokrywa niezwykła dekoracja sgraffitowa (rzeźbiona w tynku). Jednym z najcenniejszych elementów architektonicznych zamku jest kaplica usytuowana w baszcie Boskiej, porównywana do Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu.

Dawna drewniana cerkiew greckokatolicka pw. Opieki Matki Bożej w Reczpolu – została wzniesiona w 1879 r. jako jednonawowa budowla z wydzielonym prezbiterium. W latach 70. XX w. została przebudowana na kościół rzymskokatolicki. Od 2006 r. zabytek jest nieużytkowany.

Kościół pw. Narodzenia NMP w Krzywczy – wybudowano w latach 1625–1630 w stylu barokowym. We wnętrzu znajduje się ołtarz główny z II połowy XVIII w. z obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem. Obok kościoła stoi murowana XVIII-wieczna dzwonnica.

Drewniana cerkiew greckokatolicka pw. Szymona Słupnika w Chyrzynce – wybudowana w 1857 r., odnawiana w 1911 r. i 2014 r. Od II wojny światowej świątynia stoi pusta. Po wysiedleniu ludności w 1947 r. wykorzystywana była jako owczarnia.

🚲 Trasa rowerowa: Bieszczady i Beskid Niski

Trasę dla rowerzystów z Przemyśla poleca Mirak

Cztery dni z sakwami z Przemyśla przez Ustrzyki D, Cisną, Komańczę, Krempną i Grybów do Jamnej.

Pełny opis na mojej stronie:

🚲 Trasa rowerowa: Podfkarpackie Trasa 24 Po fortach Twierdzy Przemyśl – część północna

UM_Podkarpackie poleca trasę mieszkańcom Przemyśla

To niezwykle atrakcyjna wycieczka szlakiem północnej Fortecznej Trasy Rowerowej. Szlak, oznakowany kolorem zielonym, rozpoczyna się w centrum Przemyśla, obok mostu na Sanie. Ruszamy drogą rowerową wzdłuż rzeki. Ścieżka kończy się pod mostem obwodnicy. Dalej jedziemy drogą publiczną. Od początku aż do Bolestraszyc kierujemy się za znakami Green Velo. W Buszkowicach będziemy podziwiać okazały kościół w dawnej cerkwi , a w Bolestraszycach zwiedzić można arboretum. Kilkaset metrów dalej opuszczamy szosę, skręcając w lewo. Tu zaczyna się pieszy czarny Szlak Forteczny. Ponieważ oznakowanie szlaku rowerowego jest fragmentaryczne, sugerujemy posiłkowanie się znakami szlaku pieszego. Po krótkim podjeździe ujrzymy pierwszy obiekt forteczny – Fort XIII „San Rideau”. Tutaj odbijamy w lewo, drogą gruntową, a następnie w prawo, mijając Fort XIIIb „Bolestraszyce”. Klucząc między sadami, a następnie zabudowaniami Żurawicy, dojeżdżamy do Fortu XII „Werner”. Obiekt jest zamknięty, na zwiedzanie trzeba się umówić. Przed fortem odbijamy w lewo. Przed nami najtrudniejszy odcinek trasy – przejazd gruntową ścieżką wśród pól. Ruchliwą drogę nr 77, zachowując ostrożność, przekraczamy na wprost, by po chwili znaleźć się przed udostępnionym do zwiedzania Fortem XI „Duńkowiczki”. Poruszając się lekko pod górę, na przemian drogami asfaltowymi i szutrowymi, mijamy cmentarz poległych w Twierdzy Przemyśl oraz kolejne forty. Nie wszystkie leżą bezpośrednio przy szlaku, niektóre są oddalone o około 100 – 300 m. Wprawdzie drogę dojazdu wskazują stojaki z oznaczeniem, ale nie są one zbyt czytelne z daleka, więc należy zachować czujność, żeby nie przeoczyć zjazdu. Podjazd kończymy skrętem w lewo, w ruchliwą drogę Ujkowice – Przemyśl, którą opuszczamy po kilkuset metrach. Łagodnym zjazdem dojeżdżamy do ostatniego obiektu na trasie – widokowo położonego Fortu VIII „Łętownia”. Warto zatrzymać się na dłużej, by podziwiać panoramę na dolinę Sanu i zwiedzić zachowany w dobrym stanie fort. Krętą szosą opadamy do drogi wojewódzkiej w Kuńkowcach. Tutaj kończy się czarny szlak pieszy. Skręcamy w lewo i kierujemy się w stronę centrum miasta. Ulicą Wybrzeże Świętego Jana Pawła II opuszczamy drogę wojewódzką i wzdłuż Sanu wracamy do miejsca startu.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Dawna greckokatolicka cerkiew w Buszkowicach – wybudowana na miejscu starszej drewnianej świątyni w 1900 r. Pozostałości poprzedniej cerkwi – drewnianą dzwonnicę – obejrzeć można na pobliskim cmentarzu. Po II wojnie światowej cerkwie przejął Kościół rzymskokatolicki, któremu służy do dziś. We wnętrzu nie zachowało się pierwotne wyposażenie.

Arboretum w Bolestraszycach – zostało założone w 1975 r. Ogród obejmuje zasięgiem około 30 ha. Zgromadzono w nim liczne gatunki drzew, krzewów i krzewinek. Najokazalsze zachowane kasztanowce i modrzewie mają nawet 70 lat. Rośnie tu ponad 3000 gatunków roślin, żyje ponad 120 gatunków kręgowców oraz odbywa swoje lęgi blisko 40 gatunków ptaków. Na terenie ogrodu znajduje się XIX-wieczny fort Twierdzy Przemyśl, a także Muzeum Przyrodnicze oraz Ogród Sensualny, w którym zgromadzono kolekcje roślin atrakcyjnych pod względem dotykowym i zapachowym. Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, a zwłaszcza niewidomych.

Zadbaj o stan techniczny roweru

Utrzymywanie roweru w odpowiednim stanie technicznym to klucz do sukcesu. Co najmniej raz w roku rób przegląd swojego jednośladu. Idealnie jest robić to dwukrotnie - przed oraz po sezonie. W Internecie znajdziesz wiele poradników na ten temat, jak robić to poprawnie. Możesz również oddać swój sprzęt to serwisu rowerowego.

Sprawność roweru przełoży się na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Jeśli regularnie będziesz go serwisować na pewno dłużej Ci posłuży.

Akcesoria rowerowe - co warto mieć?