Te owoce i przekąski mają mało cukru. Dieta cukrzycowa: wypróbuj przepisy

Katarzyna Puczyńska
Katarzyna Puczyńska
Maliny mają niski indeks glikemiczny. Zobacz w galerii przekąski polecane w diecie cukrzycowej. Przesuwaj zdjęcia gestem lub strzałką.
Maliny mają niski indeks glikemiczny. Zobacz w galerii przekąski polecane w diecie cukrzycowej. Przesuwaj zdjęcia gestem lub strzałką. Aneta Zurek / Polska Press
Udostępnij:
Zastanawiasz się, które owoce mają mało cukru? Jesteś na diecie cukrzycowej? Mamy dla ciebie porady pyschodietetyczki Marty Adamiuk, która wyjaśnia, co można jeść na diecie niskoglikemicznej i podpowiada, jak zrobić zdrowe przekąski z owocami dla cukrzyków i nie tylko. Zadbaj o swoje i zdrowie i zobacz proste przepisy na owocowe przegryzki.

W skrócie

Dieta cukrzycowa. Jakie owoce mają mało cukru?

Dieta z niskim indeksem glikemicznym jest rekomendowana głównie dla cukrzyków, ale nie tylko. Również dla tych, którzy po prostu wybierają posiłki z niską zawartością cukru. Czy w takiej diecie owoce są dozwolone? Oczywiście, że tak! Jednak jeśli dbamy o poziom cukru we krwi, musimy wiedzieć, jak je właściwie spożywać i jak komponować posiłki pod względem indeksu glikemicznego.

Dieta niskoglikemiczna, znana także jako dieta IG lub antycukrzycowa, stosowana jest zarówno ze względów prozdrowotnych, jak i odchudzających. Polega m.in. na dobieraniu produktów o niskim indeksie glikemicznym, który jest miarą szybkości i wielkości zmian stężenia glukozy we krwi po spożyciu danego produktu.

Kliknij w przycisk, aby zobaczyć polecane przekąski z owocami w diecie cukrzycowej

IG dzieli żywność na 3 grupy:

  • produkty o niskim IG – ≤55
  • o średnim IG – 56-69
  • o wysokim IG – ≥70

Dieta oparta o produkty o niskim indeksie glikemicznym m.in. zmniejsza ryzyko cukrzycy i sprzyja redukcji masy ciała, dając dłuższe uczucie sytości.

Dieta z niskim indeksem glikemicznym. Jak prawidłowo jeść owoce?

Jeśli sięgniemy po owoc o wysokim IG, to spowoduje to gwałtowny wzrost cukru we krwi, a następnie szybki jego spadek. Jednak jak zaznacza psychodietetyczka Marta Adamiuk, nie wszystkie owoce mają wysoki indeks glikemiczny i bardzo istotne jest, jak je dobieramy do naszych posiłków.

  • Mniej dojrzałe owoce mają mniejszy indeks glikemiczny. Oznacza to, że wybierając np. banany w sklepie sięgajmy częściej po te mniej dojrzałe.

- W diecie niskoglikemicznej nie jest zalecane, by jeść owoce osobno. To nie jest pełnowartościowy posiłek - podkreśla Marta Adamiuk. I wyjaśnia, że owoce najlepiej łączyć ze źródłem białka i tłuszczu.

Warto pamiętać, że dodając do owocowej przekąski zdrowy tłuszcz, opóźniamy proces trawienia, a białko stymuluje wydzielanie hormonów jelitowych i insuliny, co obniża poziom glukozy we krwi.

Owoce o niższym indeksie glikemicznym

Niższy indeks glikemiczny mają m.in.:

  • truskawki,
  • borówki,
  • pomarańcze,
  • jabłka,
  • brzoskwinie,
  • maliny,
  • porzeczki.

Co ciekawe, będąc na diecie z niską zawartością cukru, warto jeść owoce surowe a gotowane czy pieczone, ponieważ przez obróbkę termiczną nie tylko tracą one cenne wartości odżywcze, ale również są szybciej trawione i podnoszą poziom cukru we krwi. Bardzo ważne jest też to, jak komponujemy posiłki. Wybranie samego jabłka jako przekąski nie jest najlepszą opcją.

Dieta nie tylko dla cukrzyków - przepisy na przekąski

  1. Banan z jogurtem i musli

    Umyj i pokrój banana (wybieraj mało dojrzały owoc). Połącz go z jogurtem naturalnym i posyp musli z orzechami. Warto przygotować domową granolę. Wystarczy płatki owsiane wymieszać z miodem i odrobiną masła, dodać orzechy i podpiec ok. 15 min. na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.

  2. Gruszka z serem pleśniowym

    Gruszkę pokrój i połącz z ok. 3 kawałkami ulubionego sera pleśniowego. Możesz dodać ok. 3 sztuki migdałów lub orzechów włoskich.

  3. Truskawki z miksem sałat i serkiem wiejskim

    Mix sałat (np. rukola, roszponka, sałata masłowa) umyj i porwij na mniejsze kawałki. Dodaj umyte i pokrojone truskawki i serek wiejski. Polej oliwą z oliwek i sokiem z cytryny lub domowym winegretem. Opcjonalnie dodaj kilka borówek i garść pestek z dyni.

  4. Gruszka z selerem naciowym, serem i orzechami

    Gruszkę i seler naciowy umyj i pokrój. Posyp serem np. pleśniowym, dodaj kilka orzechów i np. garść rzeżuchy lub posiekanej natki pietruszki. Skrop oliwą z oliwek i dopraw solą i pieprzem do smaku.

  5. Koktajl z truskawek jogurtu naturalnego i otrębów owsianych

    Truskawki umyj i włóż do blendera. Dodaj jogurt naturalny i łyżeczkę otrębów owsianych. Całość zmiksuj.

  6. Jabłko z orzechami

    Jabłko umyj i pokrój na cząstki. Przegryzaj z np. kilkoma nerkowcami, migdałami lub orzechami włoskimi.

Zobacz także inne tematy ze Strony Kuchni:

Pij zdrowe koktaile

miejsce #1

Tefal

TEFAL BL44E8

375,87 zł139,00 zł-63%
miejsce #2

Camry

Camry CR4077

226,92 zł130,00 zł-43%
miejsce #3

Tefal

Tefal PerfectMix BL811138

581,00 zł399,00 zł-31%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Zakaz handlu w niedzielę. Solidarność chce zaostrzenia przepisów

Materiał oryginalny: Te owoce i przekąski mają mało cukru. Dieta cukrzycowa: wypróbuj przepisy - Strona Kuchni

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie