Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 4,5 godziny pociągiem z Przemyśla do Warszawy. Spółka PKP Intercity otrzymała zgodę na kursy Pendolino

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Wkrótce do Przemyśla mogą dojeżdżać szybkie składy Pendolino, jakie od kilku lat kursują po Polsce.
Wkrótce do Przemyśla mogą dojeżdżać szybkie składy Pendolino, jakie od kilku lat kursują po Polsce. Polska Press
Urząd Transportu Kolejowego wydał zgodę PKP Intercity na uruchamiane komercyjnych pociągów na trasie Kołobrzeg – Przemyśl Główny, przez Kraków i Warszawę.

Wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o przyznanie otwartego dostępu na trasie krajowej Kołobrzeg – Przemyśl Główny spółka PKP Intercity złożyła w czerwcu 2022 roku. Zgoda udzielona przez UTK obejmuje okres od 10 grudnia 2023 roku do 9 grudnia 2028 roku.

PKP Intercity otrzymało zgodę na prowadzenie ruchu na szlaku Kołobrzeg - Przemyśl 16 par pociągów na dobę. Oczywiście, nie oznacza to, że na całej tej trasie będzie jeździć codziennie 16 pociągów w jedną stronę. Decyzja dotyczy także kursów na krótszych liniach, położonych na tej trasie.

- Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, to jest na trasie Kołobrzeg – Przemyśl Główny – Kołobrzeg, oraz w częściowych relacjach, czyli na trasach: Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – Warszawa Wschodnia; Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia; Kołobrzeg – Kraków Główny – Kołobrzeg; Gdynia Główna – Przemyśl Główny – Gdynia Główna oraz Gdynia Główna – Kraków Główny – Gdynia Główna - w swojej decyzji informuje UTK.

Ze zgody wynika, że połączenia na trasie Kołobrzeg – Przemyśl Główny – Kołobrzeg, PKP Intercity będzie realizować pojazdami ED250 lub składami wagonów. Oznacza to, że teoretycznie przewoźnik mógłby już od grudnia tego roku uruchomić Pendolino do Przemyśla. To oznaczałoby znaczne skrócenie czasu przejazdu.

Zgodnie z zaproponowanym projektem rozkładu jazdy, który miałby obowiązywać od grudnia 2023 roku, podróż z Przemyśla do Warszawy centralnej trwałaby 4,5 godziny. To o aż półtorej godziny mniej niż obecnie. Z Przemyśla do Krakowa podróż trwałaby ok. 2,5 godziny.

W naszym województwie pociągi zatrzymywałyby się na stacjach pośrednich Przemyśl Zasanie, Jarosław, Przeworsk, Łańcut, Rzeszów i Dębica.

Obecnie szybkie składy Pendolino nie dojeżdżają do Przemyśla. Przeszkodą są względy techniczne, chodzi o tory. Mają być one zlikwidowane przy okazji budowy nowego mostu kolejowego nad Sanem, w centrum Przemyśla. Budowa już się rozpoczęła i ma się zakończyć w drugim półroczu 2024 roku. Z tego względu pomimo udzielonej formalnej zgody, Pendolino pojawi się w Przemyślu później niż wynika to ze zgody udzielonej przez UTK.

Informacja wywołała zadowolenie w Przemyślu, nie tylko wśród miłośników kolei. Skrócenie czasu przejazdy z Przemyśla do Warszawy do 4,5 godziny oznacza, że pociąg staje się konkurencyjny dla samochodu. Obecnie podróż autem z Przemyśla do stolicy Polski, głównie autostradą A4 i ekspresówką S19, trwa nieco ponad 4 godziny. Nie licząc przerwy lub przerw na odpoczynek.

Przemyśl jest "kolejową bramą" łączącą zachód ze wschodem. Powodem jest inny rozstaw torów w Ukrainie. To powoduje, że pasażerowie chcący podróżować np. z Berlina czy Wiednia do Kijowa, muszą się przesiadać w Przemyślu. Kursują już pociągi z Przemyśla do Kijowa i innych ukraińskich miasta, oraz z Przemyśla do Berlina, Pragi, Wiednia i Grazu. Jednak potencjał ten wydaje się nie wykorzystany, pasażerowie przesiadkowi są w Przemyślu "tylko na chwilę". Na przeszkodzie w pełnym zagospodarowaniu turystycznym tego potencjału najpierw stanęła pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia, a obecnie wojna w Ukrainie.

- Doskonałym pomysłem byłoby wykorzystania połączenia "znad morza w góry". Pasażerowie przyjeżdżający do Przemyśla znad morza mogliby się przesiadać np. na szynobus, który odnowioną już po stronie polskiej i ukraińskiej linią 102, docieraliby do Ustrzyk - mówi Karol Gajdzik, pasjonat kolejnictwa z Przemyśla.

PKP Intercity składa wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego dotyczące obsługi danej trasy raz na pięć lat.

- To oznacza, że we wniosku musimy uwzględnić plany dotyczące nie tylko najbliższego rozkładu jazdy, lecz także tych, które zostaną wdrożone w kolejnych latach. W obowiązującym i najbliższym rozkładzie jazdy nie planujemy uruchamiania pociągu Express InterCity Premium do Przemyśla. Czasy jazdy zawarte we wniosku są szacowanymi czasami przejazdu na podstawie informacji o infrastrukturze. Czasy nie odnoszą się do grudnia 2023 roku, a ostateczne czasy i rozkład jazdy zawsze określa zarządca infrastruktury w ramach konstrukcji ZRJ lub RRJ - informuje Nowiny Zespół Prasowy PKP Intercity.

Zestawienie oraz uruchomienie nowych pociągów ekspresowych jest powiązane z planowanymi inwestycjami taborowymi spółki, w tym zakupami taboru, które będzie mógł uzyskiwać prędkość powyżej 160 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W 4,5 godziny pociągiem z Przemyśla do Warszawy. Spółka PKP Intercity otrzymała zgodę na kursy Pendolino - Nowiny

Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto