To inwestycja od dawna planowana przez Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe. Chodzi o budowę nowego mostu kolejowego nad Sanem, w centrum Przemyśla.
Stara, ponad 100-letnia konstrukcja, nie spełnia już technicznych warunków nowoczesnej przeprawy. Chodzi również o tory, zbyt ostry zakręt. To powoduje, że do stacji Przemyśl Główny nie mogą składy szybkich pociągów.
Plany budowy nowego mostu pojawiły się już jakiś czas temu. Jednak nie wiadomo było, co z dotychczasową przeprawą. Poprzednie władze miejskie chciały przejąć jedno z dwóch przęseł mostu i urządzić na niej kładkę pieszo-rowerową.
Ostatnio jednak pojawiła się koncepcja, aby zachować oba przęsła.
Wczoraj w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie w sprawie mostu w Przemyślu. Uczestniczyli w nim:
- Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury,
- Wojciech Bakun, prezydent Przemyśla,
- Marek Kuchciński, poseł na Sejm z Przemyśla,
- Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego.
- Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK
Szansa na zachowaniu obu przęseł mostu kolejowego w Przemyślu
- Omówiliśmy koncepcję budowy mostu dla szybkich kolei w Przemyślu. Dyskutowaliśmy także o szczegółach wykorzystania zabytkowych mostów do celów publicznych
- informuje poseł Marek Kuchciński.
Oba przęsła mogłyby być zachowane i wykorzystane na przejście-kładkę dla pieszych i rowerów oraz na muzeum.
- Byłyby to bezprecedensowe rozwiązania zachowujące stare konstrukcje, ratujące zabytkowy krajobraz Przemyśla i tworzące nową instytucję kultury, jedną z nielicznych tego typu na świecie
- twierdzi Kuchciński.
O remoncie mostu kolejowego na Sanie w Przemyślu mówił kilka dni temu, podczas internetowego chatu, prezydent Przemyśla Wojciech Bakun:
Świetny przykład wykorzystanie niepotrzebnej infrastruktury kolejowej. Może coś z tego w Przemyślu?
W skali świata starą najbardziej interesującym sposobem zagospodarowania nieużytkowej linii kolejowej jest High Line w Nowym Jorku (USA).
Przeznaczoną do likwidacji nadziemną kolejkę zamieniono na park High Line Park, obsadzono drzewami i roślinami. Urządzane są tutaj imprezy kulturalne.
Ponad 2 km torowisko jest jedną z największych atrakcji Nowego Jorku, przyczyniła się również do szybkiego rozwoju zaniedbanych części tego miasta.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?