Wygoda i bezpieczeństwo pasażerów to dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. priorytet. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych podróże między miastami i regionami stają się dostępniejsze. Przykładem jest modernizacja linii z Warszawy do Radomia. Podróżni zyskali krótsze przejazdy, np. do szkoły czy pracy z komfortowych stacji i przystanków. Przewozy są sprawniejsze po dobudowie drugiego toru między Warką a Radomiem. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja w liczbach:
- 200 km nowych i zmodernizowanych torów i sieci trakcyjnych
- 6 przebudowanych stacji kolejowych
- 4 nowe i 16 zmodernizowanych przystanków kolejowych
- 42 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
- 4 nowe i 2 zmodernizowane wiadukty kolejowe
- 3 nowe i 3 zmodernizowane wiadukty drogowe
- 4 przebudowane mosty: nad Pilicą, Radomką, Pacynką i Potokiem Północnym
Zobacz jak zmieniła się kolej na trasie Warszawa-Radom
Lepsze podróże z komfortowych stacji i przystanków
Dzięki modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Radomia mieszkańcy zyskali możliwość podróży z 22 wygodnych stacji i przystanków. Wyższe platformy ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na peronach są zamontowane ławki, wiaty oraz system informacji pasażerskiej. Wszystkie obiekty są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dojścia na perony zapewniają pochylnie, a na wybranych stacjach i przystankach przejścia podziemne z pochylniami lub windami np. w Warce i Dobieszynie. Trzy nowe przystanki w Radomiu: Radom Stara Wola, Radom Północny i Radom Gołębiów poprawiają dostęp do kolei mieszkańcom. Postępuje budowa nowego przystanku – Warka Miasto, który również ułatwi dostęp do kolei.
Do celu szybciej koleją
Ruch pociągów na całym odcinku Warszawa – Radom odbywa się dwutorowo. Dzięki dobudowie drugiego toru między Warką a Radomiem usunięte zostało tzw. „wąskie gardło”, a to daje możliwość uruchomienia nowych, atrakcyjnych połączeń. Inwestycja umożliwi także przyspieszenie prędkości pociągów – do 160 km/h. Podróż na odcinku Warszawa – Radom najszybszymi składami skróciła się już do około 70 minut, a po zakończeniu inwestycji pociąg będzie jechał tylko około godziny. Dla podróżnych oznacza to krótsze przejazdy wygodnym i ekologicznym środkiem transportu. Pasażerowie, dojeżdżając do centrum głównych miast na Mazowszu, nie muszą martwić się o korki na zatłoczonych ulicach czy miejsca parkingowe.
Kolej bezpiecznych podróży
Kolej jest bezpiecznym środkiem transportu, znacznie bezpieczniejszym, niż transport drogowy, co potwierdzają statystyki Urzędu Transportu Kolejowego. Na zmodernizowanych stacjach i przystankach jest bezpieczniej po zmroku dzięki jasnemu oświetleniu, a na wybranych stacjach, np. w Warce także monitoringowi.
Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwają dyżurni ruchu w zmodernizowanych nastawniach, wyposażonych w komputerowe systemy sterowania ruchem, jak np. w Lesiowie i w Lokalnym Centrum Sterowania w Radomiu.
Zmodernizowane i nowe mosty oraz wiadukty poprawiły przepustowość linii, co umożliwia uruchomienie nowych połączeń. Dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych wiaduktów poprawiło się bezpieczeństwo na styku ruchu drogowego i kolejowego.
W Radomiu kierowcy zyskali wygodny i bezpieczny przejazd przez tory na nowych wiaduktach na ul. Energetyków, Gołębiowskiej i Kozienickiej, a w Warce na ul. Lotników.
Bezpieczeństwo na linii między Warszawą a Radomiem podniesiono również dzięki modernizacji 42 przejazdów kolejowo-drogowych. Na przebudowanych obiektach wymieniono m.in. nawierzchnię torową i drogową, pojawiły się także nowe zabezpieczenia, np. urządzenia sygnalizacji przejazdowej i rogatki.
Kolej ekologicznych podróży
Kolej odpowiada tylko za około 0,5% emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem, dla porównania transport drogowy emituje aż 70% CO2. To sprawia, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu zbiorowego. Wzrost bezpieczeństwa i komfortu podróży sprawia, że transport kolejowy staje się atrakcyjną alternatywą dla emitującego dużo zanieczyszczeń transportu samochodowego. Wybierając podróż koleją, dojedziemy sprawnie do celu, a przy tym ograniczymy zanieczyszczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
Zobacz videoinfografikę
Projekty: „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (Lot A, B, F) Faza II" i "Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka-Radom (Lot C, D, E)” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?