MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ceny w sklepach „zaczęły dziwnie hamować". Ekspert: Sklepy muszą zarabiać. Podwyżki cen nieuniknione?

OPRAC.: Redakcja
Prognozuje się, że w drugiej połowie roku inflacja – po wyhamowaniu – ponownie przyspiesz. Zdaniem ekspertów wzrost cen zostanie przerzucony na konsumentów.
Prognozuje się, że w drugiej połowie roku inflacja – po wyhamowaniu – ponownie przyspiesz. Zdaniem ekspertów wzrost cen zostanie przerzucony na konsumentów. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Codzienne zakupy w grudniu 2023 roku zdrożały średnio o 5,6 proc., co oznacza mniejszy wzrost od spodziewanego. Jak wyjaśniają autorzy raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych", hamowanie cen w sklepach najprawdopodobniej wynikało z obawy branży przed reakcjami konsumentów oraz spadkiem ruchu w sklepach. – Trudno oczekiwać od sieci handlowych, aby w dłuższej perspektywie nie podniosły cen – prognozują eksperci i dodają, że „sklepy muszą zarabiać".

Spis treści

Dynamika wzrostu cen w sklepach wyraźnie hamuje

Jak wynika z najnowszego, cyklicznego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito, w grudniu br. codziennie zakupy zdrożały średnio o 5,6 proc. rdr. W listopadzie było to 6,7 proc., w październiku 8,1 proc., a we wrześniu 10,1 proc.

Z miesiąca na miesiąc dynamika podwyżek dalej spada, a do tego jednocyfrowy wzrost stabilnie utrzymuje się już trzeci miesiąc z rzędu. Ten trend pozostanie z nami w 2024 roku, przynajmniej dopóki nie zniknie zerowa stawka podatku VAT i będą obowiązywały programy osłonowe chroniące przed podwyżkami cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w komunikacie.

Jak wyjaśniają analitycy, sieci handlowe zrezygnowały z podwyżek „prawdopodobnie nie chcąc drażnić przed świętami konsumentów" i dodają, że średni wzrost cen w sklepach w grudniu mógłby wynieść nawet 9 proc. rdr. Z drugiej strony sieci oferowały mniej promocji, niż miało to miejsce rok wcześniej. – Od 1 do 24 grudnia ub.r. ubyło ich 19 proc. rdr – wskazano.

Sieci handlowe, na bieżąco obserwując ruch w swoich placówkach, szybko podejmowały zmienne decyzje o obniżaniu cen – komentuje dr Krzysztof Łuczak, jeden z konsultantów raportu. – Musiały obawiać się spadku sprzedaży – dodaje.

Mniej promocji w sklepach

– Można spotkać się z opinią, że retailerzy uratowali handel, wyhamowując podwyżki cen – dodaje dr Robert Orpych. – Chcąc uniknąć pogorszenia nastrojów, sklepy nie zdecydowały się na istotne podwyżki cen na koniec roku – wyjaśnia.

Z raportu wynika, że sieci handlowe w grudniu zeszłego roku wyjątkowo zwlekały z promocjami w gazetkach. Zdaniem dr Tomasza Kopyściańskiego z Uniwersytetu WSB Merito spadek ich liczby wynikał z kilku powodów.

– Wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto konsumenci stali się bardziej wymagający, nie tylko względem cen, ale też wysokiej jakości obsługi. Sprostanie ich oczekiwaniom wymaga kolejnych nakładów finansowych – wymienia i zaznacza, że jego zdaniem najważniejszym czynnikiem było wejście w życie Dyrektywy Omnibus. – Wielu sprzedawców, musząc podawać najwyższe ceny promowanych produktów z ostatnich 30 dni, zrezygnowało z pseudopromocji, jakich było mnóstwo w poprzednich latach – wyjaśnia.

Co dalej z cenami w sklepach? „Sklepy muszą zarabiać"

Eksperci z Uniwersytetu WSB Merito nie przewidują, by sprzedawcy dalej decydowali się na hamowanie podwyżek cen, nawet przed Wielkanocą. Jak podkreśla dr Robert Orpych, sklepy detaliczne muszą zarabiać, a skoro w całej gospodarce drożeją surowce, zasoby energetyczne i paliwa, to na ich półkach te wzrosty wcześniej czy później się znowu pojawią**.

Cenowa walka konkurencyjna sprzedawców jest charakterystyczna dla grudnia i początku stycznia, czyli tradycyjnego okresu wyprzedaży. Ale to zjawisko nie trwa cały rok. Dlatego też w drugiej połowie stycznia i kolejnych miesiącach odnotujemy zapewne znaczne zmniejszenie aktywności branży retailowej w oddziaływaniu na ceny – prognozuje dr Kopyściański.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ceny w sklepach „zaczęły dziwnie hamować". Ekspert: Sklepy muszą zarabiać. Podwyżki cen nieuniknione? - Strefa Biznesu

Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto