Ostatni raport Pracowni Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej we współpracy z TNS OBOP, przeprowadzony w listopadzie 2010 roku wykazał, że tylko 44 proc. badanych choć raz w ubiegłym roku sięgnęło po lekturę. Mimo niezbyt optymistycznych wyników, to i tak więcej niż poprzednio. W porównaniu z sondażem z 2008 roku bowiem czytelnictwo wzrosło o 8 pkt. proc., ale nadal ponad połowa Polaków w roku ubiegłym nie sięgnęła po książkę ani razu - dowiadujemy się na rp.pl.
Badania dowiodły, że niezależnie od grupy wiekowej czy wykształcenia - po prostu nie czytamy.
Licealiści czytają mniej od gimnazjalistów, zaś studenci - mniej od licealistów. Co trzeci uczeń powyżej 15. roku życia nie przeczytał w 2010 r. żadnej książki, a aż 27 proc. uczniów, nie przeczytało w ciągu miesiąca tekstu dłuższego niż trzy strony.
Nawet osoby z wyższym wykształceniem deklarują dość niskie czytelnictwo - co czwarty Polak z tej grupy przyznał, że przez cały rok nie wziął do ręki ani jednej pozycji, również w wersji cyfrowej.
Jedynie niewielka grupa Polaków (12 proc.) czyta w ciągu roku więcej niż sześć książek, a odsetek ten jest stały od kilku lat.
Zawstydzili nas Czesi (83 proc. czytających) i Francuzi (69 procent).
By sytuację tę zmienić, co jakiś czas pojawiają się akcje upowszechniające czytelnictwo wśród naszych rodaków. Jedną z ostatnich tego typu kampanii, jest ta stworzona na Facebooku przez Wydawnictwo MG pod hasłem: "Cały Facebook czyta!". Wydarzenie trwa od 18 lutego, skończy się dopiero 18 czerwca. Cieszy się ono coraz większą aprobatą. Entuzjastów inicjatywy jest już ponad 42 tys.
Z podobnych pobudek, również Empik, jako lider na rynku książek, postanowił 9 marca zainaugurować akcję promującą czytelnictwo, zwłaszcza wśród młodych Polaków. Hasłem przewodnim przedsięwzięcia zostało: "Tu czy tam, z książką zawsze Ci do twarzy".
- Zainaugurowaliśmy akcję "Z książką zawsze Ci do twarzy" wobec alarmujących wyników badań czytelnictwa w Polsce. Jej celem jest pokazanie (szczególnie młodym ludziom), że lektura książek jest świetną i bardzo nowoczesną rozrywką - stwierdziła Monika Marianowicz, rzecznik prasowy Empiku w rozmowie z W24.
Takie też jest założenie konkursu. - Chęć pokazania, że książka to nieodzowny przedmiot codziennego użytku, towarzyszy nam w każdej chwili: po drodze do szkoły, podczas wakacji czy w kawiarni. Empik chce przyczynić się do stworzenia swoistego pozytywnego snobizmu na czytanie książek i udowodnić, że bez względu na okoliczności i miejsce ("tu czy tam"), z książką każdemu zawsze jest do twarzy. Biorąc udział w konkursie na Facebooku, internauci mogą pokazać innym (poprzez zamieszczane zdjęcia oraz filmy), że z książką dobrze się czują, że są dumni z tego, że czytają, że lekturze można się oddawać w różnych, nawet najbardziej zaskakujących miejscach - kwituje Monika Marianowicz.
Uczestnicy konkursu zaprezentują osoby "przyłapane" na czytaniu w najróżniejszych miejscach, kontekstach i sytuacjach. Zarówno w tych najbardziej oczywistych (np. w domu, na fotelu czy w środkach komunikacji miejskiej), jak i tych niespotykanych.
O wynikach pierwszego etapu konkursu zadecyduje popularność poszczególnych zdjęć i filmów wśród internautów - zgłoszenia, które uzyskają co najmniej 50 głosów (za głos liczy się użycie funkcji "lubię to" pod danym filmem lub zdjęciem), zakwalifikują się do finału - informuje empikgroup.com.
Cały artykuł dostępny jest na www.wiadomosci24.pl.
Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam **
lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas**!
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?