Opony - ich przechowywanie i charakterystyka

Motointegrator
opony
opony Archiwum Polskapresse
W tym materiale przeczytasz m.in. jak powinny być przechowywane i kiedy trzeba wymienić opony.

Charakterystyka opon zimowych
Stosowanie opon zimowych nie jest już żadnego rodzaju ekstrawagancją i modą. Większość kierowców nie ma wątpliwości co do sensowności ich stosowania. Wiemy, że opona zimowa bardzo podnosi komfort podróżowania w warunkach zimowych. Jedyną wadą posiadania dwóch kompletów opon jest problem a ich przechowywaniem. Wiele serwisów oponiarskich oferuje usługę przechowania ale ma to pewne ograniczenia. Nie wiemy w jakich warunkach nasze opony są przechowywane i nie mamy do nich dostępu w każdej chwili.

Jak opony powinny być przechowywane? W suchym, ciemnym i przewiewnym pomieszczeniu. Dlaczego? Wilgoć służy jedynie roślinom i to tez nie zawsze. Opony muszą mieć sucho. Dlaczego ciemno? Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że najbardziej zabójcze dla gumy są promienie UV. To właśnie przez nie guma twardnieje, parcieje i traci swoje właściwości. Opony nie mogą być wystawione na działanie promieni słonecznych. Bardzo ważne jest ich umycie przed przechowywaniem. Po umyciu trzeba opony wysuszyć. Przy okazji możemy sprawdzić czy nie ma na oponie guzów, które mogą wskazywać na uszkodzenie wewnętrznej konstrukcji. Jest to dobry moment na przeprowadzenie weryfikacji ogólnego stanu ogumienia w naszym aucie. Pozwoli to zaplanować wydatki związane z zakupem nowego kompletu opon. Po myciu i suszeniu może pokusić się jeszcze na zastosowanie preparatu konserwującego gumę.

Mając opony gotowe do przechowania musimy pamiętać o odpowiednim ich ustawieniu. Kompletne koła układamy płasko, jedne na drugich na płaskim podłożu bez zanieczyszczeń. Nie może to być jednak surowy beton. Jako podkładka dobrze sprawdzi się tektura falista. Opony bez felg powinny stać pionowo a co kilka tygodni powinniśmy je obrócić. Będzie to zapobiegało odkształceniom opony.

Kolejną kwestią jest termin wymiany ogumienia. Na początku sezonu zimowego wszyscy czekają do ostatniej chwili co owocuje pracą serwisów oponiarskich do późnej nocy lub bladego świtu. Na wiosnę sprawa wygląda inaczej. Coraz częściej można zaobserwować auta, których właściciele odpuszczają sobie wymianę opon i całe lato przejeżdżają na „zimówkach”. Kiedy zakładać opony letnie? Jeśli przez mniej więcej pięć dni w ciągu nocy temperatura utrzymuje się powyżej +7st.C. Oczywiście nigdy nie jesteśmy w stanie wykluczyć sytuacji, w której w długi weekend majowy będziemy rzucać się śnieżkami. Tu właśnie widzimy wyższość posiadania we własnym garażu kompletnych kół zimowych. Jeśli aura nas boleśnie zaskoczy zawsze możemy w ciągu niecałej godziny przesiąść się na „zimówki”.

A kiedy opony trzeba wymienić na nowe? Zgodnie z przepisami w chwili, w której głębokość bieżnika będzie niższa niż 1,6 mm. Praktyka pokazuje, że wartością graniczną jest 3-4mm. I to zarówno w oponach zimowych jak i letnich. W letnich niski bieżnik spowoduje niską odporność na aquaplaning a w zimowych uniemożliwi skuteczne odprowadzanie błota po śniegowego i „wgryzanie” się opony w śnieg.

Wymiana opon jest też dobrą okazję do sprawdzenia w jakim stanie są niektóre elementy samochodu. W aucie pozbawionym kół można sprawdzić stan amortyzatorów. Oczywiście nie ich skuteczność działania i parametry ale to czy są szczelne i czy odboje i osłony są w dobrym stanie. Poza tym możemy sprawdzić stan zużycia klocków i tarcz hamulcowych. W aucie, które jest podniesione warto sprawdzić stan nadwozie pod względem ognisk korozji. W przypadku aut przednionapędowych można zweryfikować stan osłon przegubów napędowych. Warto przyjrzeć się też felgom. Zwłaszcza jeśli zmieniamy tylko opony a felgi jeżdżą cały rok. Po zdjęciu opony należy sprawdzić czy korozja nie zaatakowała punktu styku opony z felgą. Jeśli tak jest, należy felgę w tym miejscu oczyścić i zabezpieczyć. Idealnym rozwiązaniem będzie piaskowanie i lakierowanie proszkowe a jeśli felga jest w bardzo złym stanie to po prostu wymiana.

Jak widać zmiana opon może być okazją do dosyć szerokiego przeglądu naszego auta. Warto wykorzystać każdą okazję żeby sprawdzić w jakim stanie są niektóre jego podzespoły. Pozwoli to nam na wcześniejsze wykrycie usterek co może się przełożyć na niższe koszty naprawy.

**

Szukasz opon? Sprawdź tutaj

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Milwaukee

Milwaukee M12 BDD-201C 4933479439

795,93 zł403,55 zł-49%
miejsce #2

Meec

Meec Tools 12 V LiIon 0,8 Ah

136,99 zł79,99 zł-42%
miejsce #3

Bosch

Bosch IXO 5 Full 06039A8022

492,20 zł294,00 zł-40%
miejsce #4

Makita

Makita DDF453SYE

800,79 zł565,92 zł-29%
miejsce #5

DeWalt

Dewalt DCD778S2T

920,63 zł718,00 zł-22%
miejsce #6

Parkside

Parkside 748981622

319,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie