Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawny remont linii kolejowej 102 z Przemyśla na Ukrainę. Po obu stronach granicy [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Sprawnie przebiega remont linii kolejowej 102 prowadzącej z Polski do Ukrainy. Nz. od lewej minister A. Adamczyk, wiceminister R. Weber i wiceprzewod. J. Buczko na stacji w Niżankowicach.
Sprawnie przebiega remont linii kolejowej 102 prowadzącej z Polski do Ukrainy. Nz. od lewej minister A. Adamczyk, wiceminister R. Weber i wiceprzewod. J. Buczko na stacji w Niżankowicach. Jurij Buczko/Facebook
Remont linii kolejowej 102 z Przemyśla na Ukrainę, prowadzony jest po obu stronach polsko-ukraińskiej granicy. Reaktywowanym szlakiem kolejowym interesuje się coraz więcej osób, m.in. Amerykanie.

Linia kolejowa 102 prowadzi z Przemyśla na południe do Malhowic, przez granicę do ukraińskich Niżankowic, Dobromila, Chyrowa, aby już jako linia 107 przez Starzawę ponownie dotrzeć do Polski przez przejście graniczne w Krościenku i w finale dotrzeć do Zagórza.

Prace remontowe ruszyły kilka tygodni temu. Tor wymieniany jest na prawie całym odcinku po polskiej stronie. Podobne prowadzone są w Ukrainie.

Linia 102 z Przemyśla do Ukrainy będzie miała duże znaczenie

- Chcemy przywrócić połączenie kolejowe z Chyrowa przez Niżankowice do Przemyśla. Po stronie ukraińskiej naprawiamy kolej z Niżankowic do Nowego Miasta - informuje Jurij Buczko, zastępca przewodniczącego Lwowskiej Obwodowej Administracji Państwowej.

Przygraniczną stację w Niżankowicach w Ukrainie w tym tygodniu, w towarzystwie m.in. Jurija Buczkowa wizytowali m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister tego resortu Rafał Weber.

Szlakiem interesują się również m.in. Amerykanie. W środę przyjechał Tom O'Callaghan, przedstawiciel światowej organizacji Humanitarnej USAID. Był pod wrażeniem społecznej działalności stowarzyszenia Linia102.pl, która oprócz starań o reaktywację połączenia, prowadzi wiele inicjatyw przygranicznych, zbliżających narody polski i ukraiński.

102 z Przemyśla do Ukrainy to najbardziej nietypowa linia kolejowa w Polsce

To najbardziej nietypowa linia kolejowa w Polsce. Przed laty linia była wykorzystywana przez turystów jadących pociągiem z głębi kraju, przez Przemyśl w Bieszczady. W 1994 r. dwa lata po rozpadzie ZSRR i odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości, linia przestała funkcjonować. Z biegiem czasu popadała w ruinę i nadawała się do całkowitej wymiany. O konieczności jej reaktywacji mówiło się od wielu lat, a starali się o to m.in. społecznicy ze stowarzyszenia Linia102.pl i siostrzanej grupy, w Ukrainie, 102.ua.

Na początku lutego obecnego roku,tuż przed rosyjską agresją na Ukrainę, podczas konferencji Europa Karpat w Krasiczynie, uruchomienie tej linii zadeklarował Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy. Wybuch wojny przyspieszył prace także po polskiej stronie.

Niedaleko od kolejowej 102 budowane jest polsko-ukraińskie, drogowe przejście graniczne. Ma być otwarte w przyszłym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Sprawny remont linii kolejowej 102 z Przemyśla na Ukrainę. Po obu stronach granicy [ZDJĘCIA] - Nowiny

Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto