Na początku sierpnia spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na sprzedaż 6 nieprzydatnych w eksploatacji lokomotyw serii EU07 i EP07. Wszystkie sprzedawane egzemplarze zostały wyprodukowane w latach 1969 - 72, a PKP Intercity sprzedaje je z powodu "wysokiego stopnia zużycia".
Lokomotywa, która dla jednego przewoźnika nie nadaje się do użytku, bardzo dobrze ma sprawdzać się u konkurenta. Przewozy Regionalne przystąpiły do przetargu i za każdą z lokomotyw zaproponowały 960 tys. zł. Teraz na sprzedaż musi zgodę wyrazić Minister Infrastruktury. Jeżeli Cezary Grabarczyk zgodę podpisze, to za kilka tygodni lokomotywy poddane zostaną modernizacji. W połowie przyszłego roku będą mogły wyjechać na tory i pociągnąć składy Przewozów Regionalnych.
Czy ponad czterdziestoletnie lokomotywy będą dobrze służyć nowemu właścicielowi? - Prawidłowo wykonane, utrzymywane i naprawiane lokomotywy elektryczne są pojazdami wyjątkowo żywotnymi. Czterdziestoletnie elektrowozy nie są na kolei żadną sensacją (w Polsce, ich średni wiek to ok. 28 lat), a bezpiecznie eksploatowane mogą być nawet pojazdy starsze. Inna rzecz, czy będą wystarczające pod względem prędkości i niezawodności. Kompleksowe modernizacje starszych lokomotyw, są więc jak najbardziej uzasadnione - mówi dla W24 Piotr Rydzyński, ekspert kolejowy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Większość lokomotyw elektrycznych, które aktualnie ciągną pociągi samorządowego przewoźnika jest wynajęta, głównie od PKP Cargo. Spółka ma problemy finansowe i nie stać jej na zakup nowych jednostek trakcyjnych, a tych ciągle PR brakuje. - Nowo budowane, bądź kompleksowo zmodernizowane lokomotywy elektryczne, są na pewno potrzebne zarówno Przewozom Regionalnym, jak i innym przewoźnikom pasażerskim. Kolej przyciągnie pasażerów z dróg, jeżeli zagwarantuje konkurencyjne prędkości podróży, punktualność i bardzo wysokie bezpieczeństwo ruchu. Warunkiem koniecznym spełnienia tych wymagań, jest m.in. posiadanie odpowiednio wydajnych i niezawodnych pojazdów trakcyjnych, w tym lokomotyw - zauważa dla W24 Piotr Rydzyński.
EU07 to seria uniwersalnych lokomotyw elektrycznych polskiej produkcji na licencji angielskiej. Natomiast lokomotywy z serii EP07 są przebudowanymi egzemplarzami lokomotyw EU07, przystosowanymi do prowadzenia ruchu pasażerskiego.
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?