Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stare lokomotywy PKP Intercity idealne dla Przewozów Regionalnych

Krzysztof Kalkowski
Za prawie 6 milionów złotych, Przewozy Regionalne chcą kupić od PKP Intercity sześć starych, mocno zużytych lokomotyw. Na transakcję musi się jeszcze zgodzić Minister Infrastruktury.

Na początku sierpnia spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na sprzedaż 6 nieprzydatnych w eksploatacji lokomotyw serii EU07 i EP07. Wszystkie sprzedawane egzemplarze zostały wyprodukowane w latach 1969 - 72, a PKP Intercity sprzedaje je z powodu "wysokiego stopnia zużycia".

Lokomotywa, która dla jednego przewoźnika nie nadaje się do użytku, bardzo dobrze ma sprawdzać się u konkurenta. Przewozy Regionalne przystąpiły do przetargu i za każdą z lokomotyw zaproponowały 960 tys. zł. Teraz na sprzedaż musi zgodę wyrazić Minister Infrastruktury. Jeżeli Cezary Grabarczyk zgodę podpisze, to za kilka tygodni lokomotywy poddane zostaną modernizacji. W połowie przyszłego roku będą mogły wyjechać na tory i pociągnąć składy Przewozów Regionalnych.

Czy ponad czterdziestoletnie lokomotywy będą dobrze służyć nowemu właścicielowi? - Prawidłowo wykonane, utrzymywane i naprawiane lokomotywy elektryczne są pojazdami wyjątkowo żywotnymi. Czterdziestoletnie elektrowozy nie są na kolei żadną sensacją (w Polsce, ich średni wiek to ok. 28 lat), a bezpiecznie eksploatowane mogą być nawet pojazdy starsze. Inna rzecz, czy będą wystarczające pod względem prędkości i niezawodności. Kompleksowe modernizacje starszych lokomotyw, są więc jak najbardziej uzasadnione - mówi dla W24 Piotr Rydzyński, ekspert kolejowy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Większość lokomotyw elektrycznych, które aktualnie ciągną pociągi samorządowego przewoźnika jest wynajęta, głównie od PKP Cargo. Spółka ma problemy finansowe i nie stać jej na zakup nowych jednostek trakcyjnych, a tych ciągle PR brakuje. - Nowo budowane, bądź kompleksowo zmodernizowane lokomotywy elektryczne, są na pewno potrzebne zarówno Przewozom Regionalnym, jak i innym przewoźnikom pasażerskim. Kolej przyciągnie pasażerów z dróg, jeżeli zagwarantuje konkurencyjne prędkości podróży, punktualność i bardzo wysokie bezpieczeństwo ruchu. Warunkiem koniecznym spełnienia tych wymagań, jest m.in. posiadanie odpowiednio wydajnych i niezawodnych pojazdów trakcyjnych, w tym lokomotyw - zauważa dla W24 Piotr Rydzyński.

EU07 to seria uniwersalnych lokomotyw elektrycznych polskiej produkcji na licencji angielskiej. Natomiast lokomotywy z serii EP07 są przebudowanymi egzemplarzami lokomotyw EU07, przystosowanymi do prowadzenia ruchu pasażerskiego.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto