Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zachodnia obwodnica Przemyśla. Jak postępuje realizacja tej inwestycji?

OPRAC.:
Łukasz Solski
Łukasz Solski
W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy dokumentacji przygotowawczej. W Przemyślu powstanie zachodnia obwodnica miasta.

26 kwietnia 2021 r. rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Przemyśla, obejmującej opracowanie Studium korytarzowego (SK) Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dokumentację za kwotę 12 656 700 zł wykonuje konsorcjum: MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy). Planowany termin opracowania dokumentacji to marzec 2024 r.

Zachodnia obwodnica Przemyśla. Postęp prac

Wykonawca zakończył już pierwszy etap opracowania dokumentacji projektowej, jakim jest Studium korytarzowe. W ramach tego etapu, w lipcu 2021 r., na terenie gmin Roźwienica, Pawłosiów, Rokietnica, Chłopice, Radymno, Orły, Przemyśl, Krasiczyn, Żurawica, Medyka oraz w mieście Przemyśl, została przeprowadzona akcja informacyjna. Jej celem było zapoznanie miejscowej społeczności z planowaną inwestycją oraz wysłuchanie uwag i wniosków dotyczących zadania.

- W wyniku akcji informacyjnej wpłynęło łącznie 1223 opinii, w tym dwie od samorządów. Opracowano i upubliczniono już raporty z akcji informacyjnej. Na podstawie zgłoszonych przez lokalną społeczność wniosków powstał wariant społeczny W5, stanowiący swego rodzaju kompromis pomiędzy oczekiwaniami społeczeństwa a uwarunkowaniami terenowymi. W listopadzie 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym do dalszych prac projektowych zostały zarekomendowane cztery warianty: W2, W4, W5 (wraz z podwariantem całkowicie omijającym miasto Przemyśl) i W6, który stanowi połączenie poszczególnych odcinków analizowanych wariantów - informuje GDDKiA.

Obecnie rozpoczęto etap Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, który uszczegółowi rozwiązania projektowe. Na II kwartał tego roku zaplanowano kolejną akcję informacyjną, mającą na celu prezentację zamierzeń i wariantów przyjętych rozwiązań. Po zebraniu opinii mieszkańców i władz samorządowych, uwzględniając wszelkie analizy i wskaźniki, zostanie wskazany wariant, dla którego wystąpimy z wnioskiem o wydanie DŚU. Dopiero po jej uzyskaniu, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Przemyśla.

Nowa obwodnica Przemyśla. Cel inwestycji

Przygotowanie dokumentacji projektowej w ramach SK, STEŚ-R oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

- Obwodnica Przemyśla pozwoli na usprawnienie tranzytu, którego część z autostrady A4 przejmuje droga krajowa nr 77, prowadząc ruch przez Przemyśl na wschód do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce - uważa GDDKiA.

- Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych. Wpłynie to bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców miasta - czytamy w komunikacie drogowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto