Zakończył się remont linii kolejowej 102 po ukraińskiej stronie. Z Przemyśla pociągi mogą jeździć na południe Ukrainy [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Zakończył się remont linii kolejowej 102 po stronie ukraińskiej.
Zakończył się remont linii kolejowej 102 po stronie ukraińskiej. Ukraińska Żeleźnica, Maksym Kozicki
Ukraińskie Koleje poinformowały o zakończeniu remontów linii kolejowej 102, prowadzących z Chyrowa w obwodzie lwowskim do Polski. Przywrócono również infrastrukturę na odcinku Chyrów — Sambor. Prace po polskiej stronie zakończone zostały w ub. roku.

- To historyczne wydarzenie, które pozwoli na ponowne uruchomienie tych pociągów i da start nowym połączeniom - mówi Maksym Kozicki, przewodniczący Obwodowej Lwowskiej Wojennej Administracji (odpowiednik polskiego wojewody).

Nowo wyremontowane odcinki po stronie ukraińskiej to:

  • granica z Polską - Niżankowice, Chyrów, Starzawa - granica z Polską (dawniej ten odcinek po stronie ukraińskiej był numerowany jako 102 z Niżankowic do Chyrowa, a z Chyrowa do Krościenka funkcjonował jako 108. Obecnie całość po stronie ukraińskiej jest numerowana jako 102).
  • Chyrów - Sambor.

- Niecały rok zajęło naszym kolejom remont torów głównych, recepcyjnych i odjazdowych. Remont stacji kolejowych w Chyrowie, Niżankowicach i Starszawie - dodaje Kozicki.

W ramach inwestycji wyremontowanych zostało:

  • 10 mostów,
  • 4 perony pasażerskie,
  • 9 budynków i konstrukcji technologicznych.

- Projekt ten jest ważny dla bezpieczeństwa Ukrainy, rozwoju potencjału eksportowego, a także mobilności ludności. Ponadto w przyszłości polscy mieszkańcy otrzymają najkrótszą trasę między miastami granicznymi przez terytorium Ukrainy – mówi Oleksandr Kamyszyn, prezes zarządu Ukraińskiej Żeleźnicy (Kolei Ukraińskich).

Kolejnym celem jest przywrócenie ruchu pociągów na stacji międzynarodowej Malhowice - Niżankowice - Starzawa - Krościenko.

Po stronie polskiej remont kilkunastu km linii 102 z Przemyśla do granicy z Ukrainą zakończył się w ubiegłym roku.

Linia kolejowa 102 prowadzi z Przemyśla na południe, przez Malhowice, granicę, Niżankowice, Chyrów, aby "wjechać" do Polski w okolicach Krościenka. Do 1994 r. była wykorzystywana do przewożenia turystów z Przemyśla w Bieszczady. Pociąg jadąc przez teren ZSRR (Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich), był pod szczególnych nadzorem, pilnowany przez uzbrojonych żołnierzy. Nie wolno było z niego wysiadać, ani wsiadać.

Później zaniechano kursów, a linia popadała w ruinę. Kilka lat temu starania o jej reaktywację podjęli społecznicy z Przemyśla i okolic, ze stowarzyszenia Linia 102.pl. Początkowo nie było woli remontu linii, ze względu na wysokie koszty. Prace ruszyły po wybuchu wojny w Ukrainie. Podobnie, jak na budowanym w bliskim sąsiedztwie drogowym przejściu granicznym Malhowice - Niżankowice.

Kiedy linia może zostać otwarta?

Niedawno ze stroną ukraińską rozmawiała o tym wicemarszałek województwa podkarpackiego Ewa Draus. Podtrzymała wolę podkarpackich władz samorządowych jak najszybszego uruchomienia trzech par pociągów na tej linii.

- Konieczne będą oczywiście uzgodnienia z partnerami z Ukrainy, z tamtejszym przewoźnikiem w zakresie rozkładu jazdy oraz opłat za przejazdy. Operator, spółka POLREGIO, musi uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia, aby pociągi mogły zostać dopuszczone do jazdy w Ukrainie – twierdzi E. Draus.

Uczestnicy spotkania zadeklarowali podjęcie intensywnych starań w zakresie swoich kompetencji, aby jak najszybciej uruchomić połączenia Przemyśl - Chyrów. Nieoficjalnie mówi się, że może to nastąpić we wrześniu. Chociaż dynamiczna sytuacja w Ukrainie może wymusić inne, tymczasowe rozwiązanie. Podobnie, jak stało się to na budowanym, drogowym przejściu Malhowice-Niżankowice. Ma być ono gotowe dopiero za rok, jednak tydzień temu zdecydowano o dopuszczeniu odpraw, w obie strony, pustych ciężarówek o masie powyżej 7 ton (popularnych titrów). Ma to pomóc w usprawnieniu ruchu towarowego na granicy polsko-ukraińskiej. Podobno rozwiązanie może być zastosowane na kolejowym przejściu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Materiał oryginalny: Zakończył się remont linii kolejowej 102 po ukraińskiej stronie. Z Przemyśla pociągi mogą jeździć na południe Ukrainy [ZDJĘCIA] - Nowiny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie